تازه های نشر 99
تازه های نشر 99
تازه های نشر 99
تازه های نشر 99
فراخوانی مقاله و اولویت های پژوهشی
فراخوانی مقاله و اولویت های پژوهشی
سخن موسس فقید
سخن موسس فقید
درآمدی بر فقه اجتماعی



درآمدی بر فقه اجتماعی








چکيده

دانش فقه از جمله علوم هنجاری و تجویزی است که به منظور تنظیم رفتارهای فردی و اجتماعی از کتاب، سنت، عقل و اجماع بهره‌مند می‌شود. این دانش که محصول سال‌ها تلاش فقهاست، مراحل و ادوار مختلفی را طی نموده تا در عصر حاضر بدین شکل منظم، مورد استفاده قرار گرفته است.

فقه موجود با توجه به شرایط و عوامل مختلفی از جمله دور بودن فقها از مناصب حکومتی و مرجعیت علمی تا مرجعیت سیاسی فقها در قرون مختلف، بیشتر با رویکرد فردی تنظیم شده و ابواب آن بر این اساس شکل گرفته است. اگر چه مباحث اجتماعی و حکومتی در مباحث فقهی آنها موجود است؛ اما با شکل‌گیری انقلاب اسلامی و نیازهای قرن حاضر و پاسخگو بودن فقه جواهری، ضرورت دارد که این نیازها با رویکردی اجتماعی مورد توجه فقها قرار گیرد و بر این اساس پاسخ‌های مناسب با شرایط اجتماعی و با همان روش اجتهاد جواهری صورت پذیرد.

با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و ضرورت نظام‌سازی در عرصه‌های فقه اجتماعی؛ می‌بایست رویکرد اجتماعی به فقه، اصول و مباحث مربوط به تفقه با نگاه اجتماعی بیشتر مورد توجه جامعۀ علمی و حوزوی قرار گیرد تا زمینۀ تمدن نوین اسلامی فراهم گردد.

امروزه برای به چالش کشیدن تمدن غرب و رسیدن به تمدن اسلامی، چاره‌ای جز نظام‌سازی در حوزه‌های فقه اجتماعی نظیر فقه فرهنگ و روابط اجتماعی، فقه مدیریت شهری، شهرسازی و معماری، فقه رسانه و هنر، فقه محیط زیست، فقه حکومتی و ... نداریم و برای رسیدن به این هدف، چاره‌ای جز رویکرد اجتماعی به مباحث وابواب فقهی و تأسیس ابوابی جدید نداریم.با توجه به اینکه یک اثر مستقل و منسجم در زمینه فقه اجتماعی و تأثیر جامعه و زمینه های اجتماعی بر فقه و مباحث مربوطه به آن وجود نداشت، تدوین یک کتاب مستقل لازم به نظر می رسید. از این‌رو با توجه به اینکه تولید ادبیات در زمینه مباحث مربوط به فقه اجتماعی از وظایف جامعۀ علمی و حوزوی به‌شمار می‌رود، این کتاب برای توسعۀ مباحث مربوط به چیستی فقه اجتماعی، بیان مؤلفه‌های تفقه با رویکرد اجتماعی و تعامل فقه وجامعه مباحثی را مورد بررسی قرار داده است.


دیبـاچـه

حمد و ثنای بی‌انتها و شکر و سپاس بی‌نهایت آفریدگار زمین و آسمان را که حیات و وجود هر موجود رشحه‌ای از رشحات بحار وجودش است و اوراق چمن صفحاتی از کتابِ وصفِ جمال و زیبایی‌اش، و صلوات زاکیات و تحیات نامیات بر رسول مهر و رحمت، گشایندۀ درهای بسته و آشكاركنندۀ حق با برهان، محمّد مصطفی(صلي‌الله‌عليه‌وآله) و خاندان پاك و گرامی‌اش.

بی‌گمان، دانش، چراغ راه سعادت، والایی و رفعت آدمی است و افروختن آن نیازمند كاوش‌های پیاپی پژوهشگرانی است كه دل در گرو آگاهی انسان و توانمندسازی وی دارند. بدیهی است این مهم، بدون شناخت ابزارها و مهارت‌های لازم امكان‌پذیر نیست. در كنار این مهارت‌ها و ابزارها، شناخت مسائل، دغدغه‌ها و نیازهای دانشی در دستیابى به اندیشه‌ها و افكار جدید از ضروریات تحقیق و پژوهش است كه گاه، پیش‌بردن مطالعات بدون بهره‌جُستن از آن‌ها دشوار است.

پس از پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی و حاكمیت دین در عرصه‌های اجتماعی، رسالت حوزه‌های علمیه دو چندان شده است؛ چرا كه نظام اسلامی برای تأمین پشتوانه دیدمانی و نظری خود به منظور تصمیم‌گیری و اجرا باید مبانی علمی لازم را در اختیار داشته باشد. تحقق این امر مستلزم پژوهش‌های دقیق، جامع و سامان‌مند در راستای كشف و بازآفرینی آموزه‌های اسلام و نظام‌های اجتماعی آن است و «فقه» ـ به عنوان تجلّی عینی دستورهای شریعت ـ ظرفیت پاسخگویی به نیازهای فردی، اجتماعی و حاکمیتی را داراست. بدین منظور، مرکز فقهی ائمّه اطهار(عليهم‌السلام) که به اهتمام مرجع فقید شیعه، حضرت آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی1 در سال 1376 بنیان نهاده شد، تحت هدایت هوشمندانه و مدبّرانه خلف صالح آن فقید، حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمّدجواد فاضل لنکرانی ـ دامت برکاته ـ، رسالت اصلی خود را فراهم آوردن بستر مناسب جهت تولید دانش در عرصه فقه و علوم وابسته به آن و تربیت پژوهشگران توانمندی می‌داند که بتوانند با نگارش آثار علمی روزآمد و کارآمد، به معرّفی اندیشۀ اهل‌بیت عصمت و طهارت(عليهم‌السلام) و دفاع از مرزهای دانش اسلامی بپردازند.

گروه فقه اجتماعی معاونت پژوهش مرکز فقهی ائمّۀ اطهار(عليهم‌السلام) در راستای تولید ادبیات، تأمین زیرساخت‌های متون آموزشی و پژوهشی و سازوکارهای ارتقای دانش فقه اجتماعی، طرح پژوهشی «درآمدی بر فقه اجتماعی» را جذب و به انجام رسانیده است. این پژوهش که به همّت محققان محترم و اساتید گرامی تحت مدیریت پژوهشی جناب حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمّدباقر ربانی ـ مدیر گروه ـ نگاشته شده، پس از تبیین جایگاه دانش فقه در طبقه‌بندی علوم، به روش‌شناسی و بیان چیستی فقه اجتماعی پرداخته است و در نهایت، با طرح موضوعاتی چون: فقه و زمینه‌های اجتماعی، فقه و فهم اجتماعی، بایسته‌های توسعه فقه اجتماعی و... سعی كرده تعامل فقه و جامعه را به تصویر كشد.

اكنون كه به یاری خدای والا، اثر حاضر آمادۀ عرضه به اندیشه‌ورزان و پژوهشگران شده، ضمن دعای خالصانه و خاضعانه برای تعجیل در فرج مولایمان صاحب الاَمر و الزمان مهدی موعود(عج)، سپاس و ستایش به درگاه ایزد منّان و آرزوی علوّ درجات برای مؤسس معظّم، از حمایت‌های ریاست مكرّم و تمامی عزیزانی كه در به ثمر رسیدن این اثر، معاونت پژوهشی را یاری رساندند، به ویژه محقق محترم و مدیر ارجمند مركز حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدرضا فاضل كاشانی تقدیر و تشكر می‌شود. هم‌چنین از ارزیاب محترم اثر جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر حسن خیری كه با مطالعه و ارائۀ نظرهای سودمند بر اتقان و غنای علمی اثر افزودند، سپاسگزاری می‌شود.

امید آن که تلاش‌های علمی صورت‌گرفته زمینه‌ساز رشد و تعالی جامعه اسلامی و چراغی فراراه جویندگان طریق دانش و معرفت باشد.

سیدجواد حسینی‌خواه
معاون پژوهشی مركز فقهی ائمّۀ اطهار(عليهم‌السلام)
29/11/1399ش
5 رجب المرجب 1442ق






درآمـد

از آنجا که دانش فقه اجتماعی به بررسی مسائل و هنجارهای اجتماعی با رویکرد اجتماعی و تحقق آنها در سطوح مختلف می‌پردازد و با توجه به نیاز جامعۀ علمی به تولید مباحث فقه اجتماعی، گروه فقه اجتماعی مرکز فقهی ائمه اطهار(عليهم‌السلام) بعد از تولید دو اثر مجموعه مصاحبه‌های فقه اجتماعی در سال 1393 و فقه و جامعه در سال 1396، اجرای طرح درآمدی بر فقه اجتماعی را مدّنظر قرار داد تا با تولید ادبیات علمی، زمینۀ بسط فقه اجتماعی را فراهم نماید. این گروه برای طرح مذکور، فصولی را در نظر گرفت و کوشید تا با انجام کاری علمی و گروهی، از اندیشه و قلم اساتید محترم این عرصه استفاده نماید. کتاب پیش رو، محصول این همکاری علمی است که امیدواریم در تعمیق پژوهش‌های مربوط به فقه اجتماعی، مؤثر واقع شود.

در تنظیم فصول این کتاب سعی شده به مباحث مورد نیاز جامعه اسلامی و مؤثر در شکل‌گیری و تولید فقه اجتماعی پرداخته شود، اگرچه معتقدیم که این اثر، خالی از اشکال نیست و امیدواریم گام‌های بعدی محققان، زمینه جبران این کاستی‌ها و پیشرفت دانش فقه اجتماعی را فراهم آورد. با توجه به مشارکت اساتید محترم در تولید محتوای این اثر، برخی از فصول در بخش‌هایی با یک‌دیگر تداخل جزئی پیدا کردند. از این‌رو تلاش شد تا در عین حذف مطالب مشترک، خللی در محتوای علمی فصول ایجاد نشود. تحقیق حاضر از جمله آثاری است که در این عرصه نگارش یافته و امیدواریم گام‌های آینده با همراهی و هم‌فکری محققان و صاحب‌نظران، زمینۀ پیشرفت دانش فقه اجتماعی را در حوزه‌های علمیه فراهم نماید.

در انتها از ریاست معظم مرکز فقهی ائمه اطهار(عليهم‌السلام) حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی (دامت برکاته) که زمینۀ بسط و گسترش مباحث فقه اجتماعی را فراهم ساخته و همواره مشوق و راهنمای ما بوده‌اند، نیز مدیر محترم مرکز فقهی جناب حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ محمدرضا فاضل کاشانی و معاون محترم پژوهشی جناب حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدجواد حسینی‌خواه، نویسندگان محترم فصول حجج اسلام آقایان دکتر قاسم ابراهیمی¬پور، دکتر سعید مقدم، دکتر محمدرضا ضمیری، دکتر حسن غفاری¬فر، محمدصادق ربانی و ارزیاب محترم جناب حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن خیری تشکر و قدردانی به عمل می‌آید. امید است این اثر، شروع تحقیقات بزرگی در زمینه فقه اجتماعی توسط فرهیختگان حوزوی باشد و مورد قبول حضرت بقیة‌الله الاعظم(عج) قرار گیرد.

محمدباقر ربانی
مدیر گروه فقه اجتماعی
شهریور 1399






فهرست مطالب

مـقـدمـه23

فصل نخست: کلیات / 29

جایگاه دانش فقه در طبقه‌بندی علوم31
1. ماهیت فقه32
2. انواع طبقه‌بندی علوم و جایگاه فقه در آنه34
2ـ1. طبقه‌بندی علوم از منظر روایات34
2ـ2. طبقه‌بندی علوم از منظر متکلمان35
2ـ3. طبقه‌بندی علوم از منظر عرف36
2ـ4. طبقه‌بندی علوم از منظر فلاسفه38
3. نسبت فقه و کلام41
4. رابطۀ رویکردهای فوق43
5. ظرفیت انتقادی فقه45
6. غایت فقه47
جمع‌بندی48
مبـانـی علـم فـقه51
1. علم کلام و نسبت آن با علم فقه53
1ـ1. موضوع علم کلام و تحولات تاریخی آن54
1ـ2. غایت و روش علم کلام57
1ـ3. جایگاه علم کلام58
الف) کلام به مثابه علم نظری58
ب) کلام به مثابه علم عملی59
2. مبانی هستی‌شناختی علم فقه61
2ـ1. اثبات وجود خد61
2ـ2. اثبات عدل و معاد61
2ـ3. اثبات موضوع علم فقه62
3. مبانی انسان‌شناختی علم فقه63
3ـ1. جاودانگی انسان63
3ـ2. هدف‌مند بودن انسان63
3ـ3. لزوم تکلیف64
3ـ4. لزوم بعثت انبیاء64
3ـ5. عصمت پیامبر64
3ـ6. اجتماعی بودن انسان65
4. مبانی معرفت‌شناختی علم فقه67
4ـ1. مصونیت قرآن از تحریف67
4ـ2. مصونیت سنت از خط67
4ـ3. حجیت عقل67
4ـ4. ملاکات احکام و حجیت قول امام68
4ـ5. تاریخی نبودن قرآن68
4ـ6. تعریف دین69
4ـ7. نسبت فقه و اخلاق69
4ـ8. غایت فقه70
4ـ9. زمان و مکان70
4ـ10. عرصه‌های فقهی تأثیرگذار70
الف) فقه سیاسی71
ب) فقه قضایی72
ج) فقه اقتصادی73
د) فایدۀ توجه به این عرصه‌ه74
5. مبانی روش‌شناختی علم فقه74
6. ثمرۀ بحث از مبانی75
جمع‌بندی75
چیستی فقه اجتماعی77
1. ماهیت فقه اجتماعی77
2. فقه اجتماعی عام و فقه اجتماعی خاص81
3. تکالیف اجتماعی83
3ـ1. تکالیف فردی و تکالیف اجتماعی84
3ـ2. تمایز بین تکالیف اجتماعی و تکالیف فردی85
4. موضوع فقه اجتماعی86
5. تفاوت فقه فردی و فقه اجتماعی87
6. پیشینۀ فقه اجتماعی90
7. مسائل کلان فقه اجتماعی92
7ـ1. مسائل فقه اجتماعی در حوزه زنان و خانواده92
7ـ2. مسائل فقه اجتماعی در حوزه ورزش93
7ـ3. مسائل فقه اجتماعی در حوزه شادی و اوقات فراغت93
7ـ4. مسائل فقه اجتماعی در حوزه محیط زیست94
7ـ5. مسائل فقه اجتماعی در حوزه شهرسازی و معماری94
7ـ6. مسائل فقه اجتماعی در حوزه فرهنگ94
7ـ7. مسائل فقه اجتماعی در حوزه گردش‌گری95
7ـ8. مسائل فقه اجتماعی در حوزه ترافیک96
7ـ9. مسائل فقه اجتماعی در حوزه مدیریت شهری97
جمع‌بندی98
روش‌شناسی فقه اجتماعی99
1. عقل100
2. نقش و جایگاه حاکم اسلامی103
2ـ1. اقسام احکام104
2ـ2. شرایط صدور حکم حکومتی106
2ـ3. جایگاه و اختیارات حاکم و حکومت اسلامی در جامعه109
2ـ4. تفاوت دو دیدگاه114
3. قواعد فقهیه و فقه اجتماعی115
3ـ1. قاعدۀ نفی سبیل116
3ـ2. قاعدۀ حرمت اعانه بر اثم116
3ـ3. قاعدۀ الزام117
3ـ4. قاعدۀ عدم جواز اختلال نظام118
3ـ5. قاعدۀ حرمت افساد در زمین119
4. روش تجمیع ظنون یا روش انضمامی120
جمع‌بندی121

فصل دوم: تعامل فقه و جامعه / 123

فقه و زمینه‌های اجتماعی125
روابط فقه و زمینه‌های اجتماعی127
1. تأثیر اجتماع در فهم ملاكات احكام128
پیش‏فرض‌هاى كلامى ملاكات شرعى128
2. تأثیر اجتماع در موضوع131
2ـ1. رابطۀ حكم و موضوع131
2ـ2. اقسام موضوع132
2ـ3. چگونگى تأثیر اجتماع در موضوعات132
3. تأثیر اجتماع در مصداق موضوع134
4. تأثیر اجتماع در حكم شرعى135
4ـ1. تقسیمات حكم شرعى135
4ـ2. نقش ساختارها و عوامل اجتماعى در احكام شرعى136
5. تأثیر زمینه‌های اجتماعی در فهم نصوص فقهى137
انواع تأثیرات زمینه‏هاى اجتماعى در درك نصوص فقهى139
6. تأثیر زمینه‌های اجتماعی در روش‏شناسى و منابع استنباط فقهى140
انواع منابع فقهى متأثر از زمینه‌های اجتماعی142
7. تأثیر زمینه‌های اجتماعی در توسعۀ قلمرو فقه145
انواع تأثیرات فقه بر اجتماع145
جمع‌بندی148
فقه و فهم اجتماعی149
1. حجیت ظهور151
انواع ظهور152
دلالت لفظی قراردادی152
دلالت لفظی سیاقی152
2. بُعد اجتماعی فهم نص153
3. شرایط حجیت مناسبت میان حکم و موضوع157
3ـ1. نبود نص صریح بر خلاف مناسبت158
3ـ2. به حد ظهور رسیدن158
4. فهم اجتماعی و قیاس159
5. قاعدۀ به‌کارگیری فهم اجتماعی نص159
5ـ1. احکام تأسیسی و امضایی160
5ـ2. احکام برآمده از نص و ظاهر162
5ـ3. احکام مربوط به طبیعت انسانی، حیثیت اجتماعی و احکام آلی162
6. گستره و کاربرد نظریۀ فهم اجتماعی نصوص163
6ـ1. احکام شرعی برآمده از نصوص قطعی164
6ـ2. احکام شرعی برآمده از متون ظاهری با موضوع طبیعت انسانی164
6ـ3. احکام شرعی مبتنی بر متون ظاهری با موضوع مصالح اجتماعی انسان164
الف) زکات فطره165
ب) احتکار166
ج) خیار تأخیر167
7. احکام شرعی آلی168
7ـ1. طهارت اهل کتاب169
7ـ2. مدت وصول به یقین170
8. کارکرد نظریه فهم اجتماعی170
جمع‌بندی171
تفقه با رویکرد اجتماعی همراه با تعبد به نصوص دینی173
1. زمینۀ تاریخی کم‌رنگ شدن تفقه با رویکرد اجتماعی175
2. مؤلفه‌های تفقه با رویکرد اجتماعی178
2ـ1. توجه به فضای صدور روایت178
توجه ویژه فقها به فضای اجتماعی صدور روایات181
2ـ2. نقش علم در استنباط185
2ـ3. داشتن نگاه نظام‌مند و توجه به حکمت احکام186
2ـ4. اهمیت عنصر زمان و مکان در زمان صدور فتو188
2ـ5. اهمیت عنصر مصلحت189
2ـ6. توجه به سیره اجتماعی پیامبر اسلام و امامان معصوم191
جمع‌بندی191
کارکردهای فقه اجتماعی193
1. تنظیم رفتارهای اجتماعی بر اساس هنجارهای فقهی193
2. تقویت سرمایه اجتماعی194
2ـ1. بُعد سیاسی197
2ـ2. بُعد اقتصادی199
الف) وقف199
ب) زکات و انفاق200
2ـ3. بُعد اجتماعی203
الف) امر به معروف و نهی از منکر203
ب) اخوت و برادری اسلامی بین افراد جامعه208
ج) احسان به والدین وصله رحم210
آسیب‌ها211
3. نظام‌سازی در مسائل اجتماعی211
3ـ1. تعریف نظام212
3ـ2. دفع یک توهم214
4. ایجاد تمدن نوین اسلامی217
جمع‌بندی222
بایسته‌های توسعۀ فقه اجتماعی225
1. لزوم بازنگری در موضوع فقه226
2. گسترۀ دین و فقه اجتماعی230
3. بازنگری در عقاب و ثواب فردی232
4. توجه به فقه اهداف234
5. لزوم بازنگری در ابزار و روش239
6. بازنگری در برخی از اصول عملیه241
7. بازسازی ساختار فقه موجود242
7ـ1. بخش عبادات243
7ـ2. بخش اموال243
الف) اموال عمومی243
ب) اموال خصوصی243
7ـ3. بخش سلوک و آداب و رفتار شخصی244
8. لزوم توجه به نظام‌سازی فقهی فراتر از احکام و فتاوای گزاره‌ای248
9. ضرورت بازبینی قواعد موجود و تأسیس قواعد متناسب250
10. بازنگری در نسبت فقه اجتماعی با علوم اجتماعی موجود253
11. برنامه‌ریزی بلندمدت256
12. جرأت و جسارت علمی257
13. رفع توهم جدایی فقاهت و سیاست259
14. آسیب‌شناسی فقه اجتماعی261
جمع‌بندی263
فهرست منابع267