تازه های نشر 99
تازه های نشر 99
تازه های نشر 99
تازه های نشر 99
فراخوانی مقاله و اولویت های پژوهشی
فراخوانی مقاله و اولویت های پژوهشی
سخن موسس فقید
سخن موسس فقید
جراحی زيبايی از منظر فقه



جراحی زيبايی از منظر فقه








چکيده

جراحی زیبایی (پلاستیک) نوعی تخصص پزشکی است که به اصلاح و ترمیم فرم و عملکرد ظاهری بدن انسان می‌پردازد. توسعه روزافزون دانش پزشکی در این حوزه، چالش‌ها و پرسش‌های فروانی را فراروی دانشیان عرصه فقه نهاده است. پژوهش حاضر با روش اجتهادی به این پرسش اصلی پاسخ می‌دهد که وظیفه مکلفان در برابر موضوعات مختلف در زمینه جراحی زیبایی چیست؟ بی‌تردید با توجه به مطالعه دقیق منابع دینی و به‌کارگیری ابزارهای اجتهادی شیعی، هیچ پرسشی در این عرصه بی‌پاسخ نخواهد ماند. در نتیجه با تحقیق، پژوهش و شناخت دقیق موضوعات این حوزۀ نوین و بررسی ادلۀ اصولی و فقهی، وظایف مکلفان در زمینه‌های گوناگون، مشخص و معین می‌شود. در این فرایند، گاه به حرمت این عمل و گاه به جواز آن حکم می‌گردد و در نهایت با لحاظ همه شرایط و جوانب مسئله و مطالعه جامع‌نگر همه منابع و به‌کارگیری اصول اجتهادی و فقاهتی، پاسخ‌های قابل اطمینانی به پرسش‌های انسان در موضوع مورد نظر داده می‌شود.

واژگان کلیدی: جراحی زیبایی، جراحی پلاستیک، جراحی ترمیمی، احکام زیبایی.


دیباچه

سپاس و ستايش بی‌‌اندازه مخصوص خداوندی است که نام او راحت روح است و يادش درمان هر درد؛ پروردگاری كه دلالت كرد ما را بر شاهراه نجات، و هدايت نمود به سوی آن‌چه موجب علوّ درجات است و درود بيكران بر اشرف مخلوقات و برتر اهل آسمان‌ها و زمين، خاتم رسولان، گشايندۀ درهای بسته و آشكاركنندۀ حق با برهان، محمّد مصطفی(صلي‌الله‌عليه‌وآله) و خاندان پاك و گرامی‌‌اش.

بی‌گمان، دانش چراغ راه سعادت، والايی و رفعت آدمی است و افروختن آن نيازمند كاوش‌های پياپی پژوهشگرانی است كه دل در گرو آگاهی انسان و توانمندسازی وی دارند. بديهی است اين مهم بدون شناخت ابزارها و مهارت‌های لازم امكان‌پذير نيست. در كنار اين مهارت‌ها و ابزارها، شناخت مسائل، دغدغه‌ها و نيازهای دانشی در دستيابى به انديشه‌ها و افكار جديد از ضروريات تحقيق و پژوهش است كه گاه پيش‌بردن مطالعات بدون بهره‌جُستن از آنها دشوار است.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و حاکمیت دین در زندگی اجتماعی، افق‌های جديدی فراروی دانش فقه که عهده‌دار ارائۀ دستورالعمل زندگی است، گشوده شد. دانش فقه از انزوای حوزه فردی خارج و به عرصۀ اجتماعی وارد شد. بی‌گمان، فقه ـ به عنوان تجلّی عینی دستورهای شریعت ـ ظرفیت پاسخگویی به نیازهای فردی، اجتماعی و حاکمیتی را در قالب فقه‌های تخصصی دارد. ازجمله فقه‌های تخصصی، «فقه پزشكی» است كه دانشوران اين حوزه به فراخور نيازهای هر عصر و زمان به بررسی، شناخت دقیق عناوين و موضوعات پیش‌روی فقه‌پژوهان اين عرصه پرداخته‌اند.

مرکز فقهی ائمّۀ اطهار(عليهم‌السلام) که به اهتمام مرجع فقید شیعه، حضرت آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی(قدس‌سره) در سال 1376 بنیان نهاده شد و هم‌اكنون تحت هدایت هوشمندانه و مدبّرانۀ خلف صالح آن فقيه فقید، حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمّدجواد فاضل لنکرانی ــ دام ظلّه الشريف ـ قرار دارد، رسالت اصلی خود را فراهم آوردن بستر مناسب برای تولید دانش در عرصۀ فقه و علوم وابسته به آن و تربیت پژوهشگران توانمندی می‌داند که بتوانند با نگارش آثار علمی روزآمد و کارآمد، به معرفی اندیشۀ غنی اهل‌بیت عصمت و طهارت(عليهم‌السلام) و دفاع از مرزهای دانش اسلامی بپردازند.

در اين راستا، گروه فقه پزشكی معاونت پژوهش مرکز فقهی ائمّۀ اطهار(عليهم‌السلام) در راستای استفادۀ بهینۀ پژوهشگران، زيرساخت‌های متون درسی و آموزشی و سازوكارهای ارتقای دانش فقه پزشكی، به جذب و تهيۀ طرح‌های پژوهشی اقدام كرده كه ازجمله آنها، «جراحی زيبايی از منظر فقه» است.

پژوهش حاضر که به همت محققان محترم، حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر محمّدعلی قاسمی و حجت الاسلام و المسلمين علی جهانيان ـ زيد عزّهما ـ نگاشته شده، تلاشی است در راستای تبيين و پاسخ‌گويی به پرسش‌های فقهی مطرح در عرصۀ جراحی زيبايی و تبيين احكام تكليفی و وضعی موجود در اين حوزه. نويسندگان پس از بررسی موضوع‌شناسی جراحی زيبايی و بررسی تفصيلی انواع آن، ديدگاه‌های فقهی مطرح در اين عرصه را به تفصيل بررسی كرده و در فصل آخر نيز به مسئله ضمان و مسؤوليت پزشكان و متصديان جراحی زيبايی اشاره كرده‌اند.

اكنون كه به ياری خداوند والا، اثر حاضر آمادۀ عرضه به انديشه‌ورزان و پژوهشگران شده، ضمن سپاس و ستايش به درگاه ايزد منّان و آرزوی علوّ درجات برای مؤسس معظّم مركز، از حمايت‌های رئيس مكرّم و تمامی عزيزانی كه در به ثمر رسيدن اين اثر، معاونت پژوهشی را ياری رساندند، به ويژه محققان محترم و مدير ارجمند مركز حضرت حجت‌الاسلام والمسلمين حاج شيخ محمدرضا فاضل كاشانی ـ دامت افاضاته ـ تقدير و تشكر می‌‌شود. هم‌چنين از جناب مستطاب حجت الاسلام و المسلمين حاج شيخ‌ محمّدجعفر طبسی و جناب آقای دكتر سيّدجواد حسينی‌كوهی كه در ارزيابی و نظارت بر اين اثر همكاری داشته‌ و بر اتقان و غنای آن افزوده‌اند، سپاسگزاری می‌‌‌شود.

اميد آنکه تلاش‌های علمی صورت‌گرفته زمينه‌ساز رشد و تعالی جامعۀ اسلامی و چراغی فراراه جويندگان طريق دانش و معرفت باشد.

سيدجواد حسينی‌‌خواه
معاون پژوهشی مركز فقهی ائمّۀ اطهار(عليهم‌السلام)بهمن 1399ش / رجب المرجب 1442ق





مـقـدمـه

جراحی زیبایی یکی از شاخه‌های نوظهور دانش پزشکی است که در گذر زمان، به تنوع و توسعه مثال زدنی دست یافته است. به دلیل توجه بیشتر جوامع بشری به زیبایی ظاهری، این جراحی امروزه مشتاقان بسیاری یافته و هر روزه، تعداد آن در سراسر جهان فزونی می‌یابد. فطرت زیبایی‌خواهی انسان از یک سو و توجه دین مبین اسلام به زیبایی و آراستگی از سوی دیگر و هم‌چنین پیشرفت‌های معجزه آسای دانش جراحی زیبایی (پلاستیک)، چالش‌ها و پرسش‌های فراوانی را در دو حوزه دانش اخلاق و فقه ایجاد می‌کند. مکتب فقهی تشیع با برخورداری از عنصر اجتهادِ مبتنی بر منابع غنی و اصول مستحکم، همگام با رشد دانش پزشکی، با نگاهی عالمانه، به تبیین وظایف مکلفان در حوزۀ احکام فقهی و حقوقی مسائل نوپیدا پرداخته است. در مقابل افزایش روزافزون متقاضیان جراحی زیبایی و گسترش آن در میان متشرعان، پرسش‌های بسیاری را مطرح ساخته که دانش غنی فقه شیعی باید به آنها پاسخ گوید و وظایف مکلفان را در این عرصه روشن سازد.

با توجه به توسعه شگرف و معجزه‌آسای دانش جراحی پلاستیک و فزونی مناسبات و روابط مدنی افراد، پژوهش حاضر با تلفیق جنبه‌های علمی، هنری، تجاری و حقوقی، در صدد پاسخ‌گویی به پرسش‌های فقهی جدید در این عرصه برآمده است. بر این اساس بر آنیم تا نخست به شناخت موضوعی این نوع جراحی و سپس به تییین احکام تکلیفی و وضعی موجود در این حوزه بپردازیم. از آنجا که شناخت موضوعی جراحی پلاستیک و تحلیل درست مصادیق آن، نقش کلیدی در درک، کشف و استخراج احکام فقهی آن دارد، در فصل نخست با استفاده از روش گرد‌آوری اطلاعات (کتاب‌خانه‌ای)، مفاهیم و تعاریف واژگان اصلی و مرتبط با این حوزه را تبیین می‌کنیم. فصل دوم را به موضوع‌شناسی جراحی زیبایی (پلاستیک) و بررسی تفصیلی انواع آن اختصاص می‌دهیم. در فصل سوم با تحقیق، بررسی و نقد دیدگاه‌های فقهی مطرح در این حوزه، به کشف و تبیین احکام انواع جراحی‌های زیبایی می‌پردازیم. در فصل چهارم نیز ضمان و مسئولیت پزشکان و متصدیان جراحی زیبایی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بی‌تردید شکل‌گیری گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(عليهم‌السلام) از الطاف الهی و عنایات حضرت ولی عصر(عجل‌الله‌تعالي‌فرجه‌الشريف) است که در سایه اندیشه و اراده حضرت آیت‌الله حاج شیخ جواد فاضل لنکرانی ـ دامت برکاته العالیه ـ جامه عملی پوشیده است. بر این اساس بر خود لازم می‌دانم از ایشان برای همه صبوری‌ها، حمایت‌های و راهنمایی‌ها سپاس‌گزاری کنم و توفقیات روزافزون‌شان را از خداوند متعال طلب نمایم. هم‌چنین از حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدرضا فاضل کاشانی، مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(عليهم‌السلام) و حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر سید‌جواد حسینی‌خواه، معاون پژوهشی مرکز و حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد‌جعفر طبسی و حجت‌الاسلام المسلمین جناب آقای دکتر سید‌جواد حسینی‌کوهی، ارزیابان محترم این اثر که هر یک به گونه‌ای در به ثمر نشستن آن نقش آفریدند، تشکر می‌کنم.

امید آنکه این تلاش ناچیز، مورد پذیرش حضرت احدیت و توجه ویژه حضرت ولی عصر(عجل‌الله‌تعالي‌فرجه‌الشريف) قرار گیرد و گامی هرچند کوچک در مسیر پاسخ‌گویی فقه امامیه به مسائل نوپیدا، محسوب شود.

محمدعلی قاسمی
مدیر گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(عليهم‌السلام)
خرداد 1400ش / مطابق شوال 1442ق






فهرست مطالب

مـقـدمـه23
فصل اول: واژه‌شناسی27
گفتار اول: تعریف جراحی زیبایی29
الف) تعریف جراحی29
ب‌) تعریف جراحی زیبایی30
گفتار دوم: ‌تعریف زینت و جمال35
الف‌) تعریف زینت در لغت35
ب‌) تعریف جمال در لغت39
جمع‌بندی41
گفتار سوم: تعریف مسئولیت، ضمان و واژگان مرتبط42
الف‌) بررسی معنای لغوی ضمان42
ب‌) بررسی معنای اصطلاحی ضمان43
1. تدارک و جبران خسارت شیء مضمون44
2. اعتبار خاص شرعی یا عقلایی44
3. قرار گرفتن مال بر عهده ضامن45
ج‌) بررسی معنای مسئولیت47
د‌) بررسی معنای اذن و اجازه48
هـ) بررسی معنای برائت49
فصل دوم: موضوع‌شناسی انواع جراحی زیبایی51
گفتار اول: جراحی زیبایی محض54
الف) جراحی زیبایی مو54
1. کاشت مو55
2. ازاله مو57
ب‌) جراحی زیبایی صورت و اعض58
1. جراحی زیبایی صورت58
1ـ1. مراحل جراحی صورت59
2ـ1.عوارض جراحی زیبایی صورت60
2. جراحی ترمیمی صورت61
جراحی ترمیمی سوختگی61
3. جراحی زیبایی چشم و پلک62
عوارض جراحی پلاستیک چشم و پلک64
4. جراحی زیبایی ابرو64
1ـ4. لیفت ابرو64
2ـ4. تاتو ابرو65
3ـ4. میکروپیگمنتیشن69
5. جراحی زیبایی گوش70
6. جراحی زیبایی بینی72
1ـ6. عوارض جراحی زیبایی بینی73
2ـ6. انواع تکنیک‌های جراحی زیبایی بینی76
7. جراحی زیبایی فک76
1ـ7. جراحی زیبایی فک پایین76
2ـ7. جراحی فک بال77
3ـ7. جراحی زیبایی چانه78
8 . جراحی زیبایی لب80
1ـ8 . لیفت لب81
2ـ8 . جراحی شکاف لب و کام82
ج‌) جراحی زیبایی پستان83
1. جراحی زیبایی پستان زنان83
1ـ1. کوچک کردن پستان83
2ـ1. بزرگ کردن پستان (پروتز)85
3ـ1. ماستوپگسی یا لیفت سینه85
2. جراحی زیبایی پستان مردان (ژنیکوماستی)87
دـ برخی دیگر از انواع جراحی زیبایی88
1. خال‌کوبی88
1ـ1. عوارض خال‌کوبی و تاتو89
2ـ1. انواع تاتو90
2. برداشتن خال91
گفتار دوم: جراحی زیبایی درمانی93
الف‌) جراحی سوختگی93
ب‌) جراحی پیوند پوست94
ج‌) جراحی اعضا و جوارح قطع شده96
1. پیوند اعضای قطع‌شده96
2. پیوند انگشت مصنوعی97
د) جراحی زیبایی دهان و دندان98
1. جراحی پلاستیک لثه98
2. روکش‌های طلایی99
3. لامینیت99
4. نگین دندان100
هـ) جراحی زیبایی اعضای جنسي100
1. جراحی زیبایی دستگاه تناسلی101
1ـ1. جراحی چسبندگی ختنه‌گاه101
2ـ1. جراحی زیبایی محل بخیه ختنه102
3ـ1. عمل زیبایی واژن102
4ـ1. عمل «لابیاپلاستی»103
5ـ1. هایمنو پلاستی103
2. جراحی تغییر جنسیت104
1ـ2. دوجنسي‌ه104
2ـ2. ترانس سکشوال‌ها (دگرجنسیت‌خواه یا تبدیل‌خواه جنسی)104
فصل سوم: حکم فقهی جراحی زیبایی107
گفتار اول: ادله مخالفان جراحی زیبایی محض109
الف‌) استدلال به آیه شریفه تغییر خلقت109
1. عبارات فقه110
2. بررسی و تحلیل آیه112
3. دیدگاه مفسران114
4. روایات مؤید دیدگاه دوم116
5. جمع‌بندی118
ب‌) استدلال به روايات120
ج‌) استدلال به حرمت تدلیس128
1. بررسی واژه تدلیس129
2. بررسی روایت تدلیس129
3. بررسی روایات ماشطه131
1ـ3. روایت دال بر جواز131
2ـ3. روایت تفصیل132
3ـ3. روایت کراهت133
4ـ3. جمع بین روایات134
4. نقد و بررسی136
د‌) استدلال به قاعده لا ضرر139
1. بررسی واژه ضرر140
2. ضرر شخصی یا نوعی143
3. ضابطه در ضرر144
هـ‌) تشبّه به کفار145
و) اسراف و تبذیر150
1. معنای لغوی اسراف150
2. حدّ اسراف151
3. ملاك و مصاديق حد وسط153
4. معناى اصطلاحی اسراف153
5. معنای تبذیر154
6. دلیل حرمت اسراف154
ز) تشبه مرد به زن و زن به مرد157
1. بررسی ديدگاه فقیهان شیعه158
1ـ1. دیدگاه اول: هم‌جنس‌گرایی158
2ـ1. دیدگاه دوم: شبیه‌نمایی هر یک از زن و مرد به یک‌دیگر160
گفتار دوم: ادله جواز جراحی زیبایی165
الف) اصل حلیت165
ب‌) قاعده تسلیط166
ج‌) قاعده اضطرار و ضرورت169
د) قاعده نفی حرج171
شمول قاعده نسبت به محرمات172
دیدگاه اول: حکومت لا حرج بر ادله محرمات172
دیدگاه دوم: عدم حکومت لاحرج بر ادله محرمات172
نقد و بررسی دیدگاه دوم173
2. شمول قاعده نسبت به حرج معنوی و روحي175
گفتار سوم: جراحی زيبايی از حیث ملازمات آن178
الف) حکم جراحی زیبایی بعد از داخل شدن وقت178
1. قول اول: عدم جواز179
2. قول دوم: جواز180
رد ادله دیدگاه جواز182
3. تطبیق بحث185
ب‌ـ حکم جراحی زیبایی قبل از داخل شدن وقت نماز186
دیدگاه اول187
دیدگاه دوم188
ج‌) حکم لمس و نگاه در جراحی زیبایی190
1. لمس و نظر از ملازمات جراحی زیبایی190
2. رفع حرمت لمس و نظر در صورت ضرورت191
گفتار چهارم: حکم اظهار چهره بعد از جراحی زیبایی194
الف‌) حکم اصل اطهار چهره زن194
1. دیدگاه اول: جواز اظهار چهره194
2. دیدگاه دوم: عدم جواز اظهار چهره198
3. دیدگاه برگزیده200
ب‌) حکم اظهار چهره زینت‌شدة زن207
1. ادله شرعی و دیدگاه‌ه209
1ـ1. روایات209
2ـ1. عبارات فقه216
3ـ1. نکات تکمیلی227
ج‌) حکم اظهار چهرة زن پس از جراحی زیبایی229
1. جراحی زیبایی اصلاحی229
2. جراحی زیبایی تزیینی232
1ـ2. اباحه233
2ـ2. استحباب235
3ـ2. حرمت259
مقام اول: اظهار چهره تزیین‌شده و تحریک قوه شهوانی265
مقام دوم: اظهار چهرة زینت شده بدون تهییج و شهوت274
جمع‌بندی326
فصل چهارم: ضمان و مسئولیت مشاغل پزشکی در جراحی زیبایی327
گفتار اول: موجبات ضمان پزشک؛ دیدگاه‌ها و ادله329
الف) دیدگاه‌ه329
1. دیدگاه‌ها در مورد پزشک جاهل330
مصادیق خطای پزشک جاهل333
2. دیدگاه‌ها در مورد پزشک ماهر غیرمقصر333
دیدگاه اول: ضمان پزشک334
دیدگاه دوم عدم ضمانت پزشک335
3. دیدگاه‌ها در مورد پزشک مقصّر341
1ـ3. بررسی معنای تقصیر پزشکی و مرجع تشخیص آن343
2ـ3. مصادیق تقصیر پزشکی344
جمع‌بندی345
ب‌) ادله ضمان پزشک348
1. ادله عام348
1ـ1. قاعده اتلاف348
2ـ1. قاعده غرور352
3ـ1. روایات عام356
2. دلیل خاص362
گفتار دوم: مسقطات ضمان پزشک؛ دیدگاه‌ها و ادله387
دلیل اول: جایز بودن طبابت387
دیدگاه‌ه388
1. عدم ضمان پزشک388
2. دیدگاه ضمان پزشک389
دلیل دوم: اذن در معالجه و درمان390
دیدگاه‌ه390
1. عدم ضمان پزشک390
2. دیدگاه ضمان پزشک392
دلیل سوم: ضرورت393
دلیل چهار: قاعده احسان400
1. اقسام احسان402
1ـ1. احسان در قالب نفع‌رسانی402
2ـ1. احسان در قالب دفع ضرر403
دلیل پنجم: ابراء پزشک توسط بیمار یا ولی او406
1. دیدگاه مشهور406
2. دیدگاه عدم اسقاط حق قبل از ثبوت408
گفتار سوم: مسئولیت جراح زیبایی در صورت مغایرت413
الف) شروط ابتدایی413
1. دیدگاه‌ها در شروط ابتدایی414
2. ادله414
دلیل اول: استدلال به واژه شرط415
دلیل دوم: اجماع416
دلیل سوم: ایقاع نبودن شرط ابتدایی417
دلیل چهارم: فقدان عناصر اصلی عقد418
جمع‌بندي418
ب) شروط تبانی420
1. تبیین موضوعی شروط تبانی421
1ـ1. توافق قبلی و اشاره اجمالی در متن عقد421
2ـ1. توافق قبلی و انصراف طرفین در متن عقد422
3ـ1. توافق قبلی و فراموشی موارد توافق از سوی طرفین422
4ـ1. توافق قبلی و موکول کردن التزام قطعی به زمان عقد424
5ـ1. توافق قبلی و مبتنی کردن عقد بر مورد توافق424
2. دیدگاه فقها در مورد شروط تبانی424
1ـ2. بی‌اعتباری شروط تبانی425
نقد و بررسی استدلال شیخ انصاری433
2ـ2. الزام‌آور بودن شرط تبانی435
3. دیدگاه برگزیده446
ضمائم: فتاوا و استفتائات449
مسئله اول: انجام عمل جراحى زيبايى449
دیدگاه جواز449
ديدگاه عدم جواز451
مسئله دوم: استفاده دندان طلا برای مردان452
فهرست منابع455