با توجه به ارتکاز عرفی «نسب» یعنی اتصال در ولادت یک فرد به دیگری یا دونفر به منشأ مشترک در واقع عرف این مطلب را درک می کند که اگر اتصال در ولادت باشد رابطه ای در میان آنها پدید می آید به اسم «نسب» با توجه به این معنا ، نسب یک معنای عرفی است و نه تکوینی.
تأليف: محمدمهدي کريمينيا ناشر: مرکز فقهي ائمه اطهار(ع) ـ معاونت پژوهش
در این طرح پژوهشی مباحث زیر مورد بررسی قرار گرفته است و در یک مجموعه 8 جلدی تحت عنوان �احکام الاطفال و ادلتها� به چاپ رسیده است:
1: وظایف والدین در قبال فرزند قبل از ازدواج و در ایام بارداری و بعد از ولادت و در ایام حضانت.
2: نفقه اطفال و ولایت بر طفل.
3: ولایت بر طفل و نکاح صغیره، ولایت جد و وصی و موارد جواز تصریف اولیاء.
4: تعیین نسب اطفال و احکام لقیط و متولد به تلقیح مصنوعی و مباحث تربیتی مربوط به کودک.
5: طهرات مرتبط با کودک، عبادات صبی و صلوة صبی.
6: صوم کودک و اعتکاف، زکات و خمس اموال کودک، حج و جهاد و امر به معروف و نهی از منکر.
7: تصرفات و بیع کودک، رهن، محجوریت و تمییز، بلوغ و رشد صبی، ضمان، کفاله، حواله، صلح، شرکت و مضاربه، مزارعه، ودیعه، عاریه، اجاره، وکالت، وقف، وصیت کودک و وصیت به کودک، نکاح صبی