جلسه ششم 25-7-95
بسم الله الرحمن الرحیم
هدایت جامعه به سوی دین و خداپرستی اصلیترین هدف رسانه دینی است.
اصلاح امت، امر به معروف و نهی از منکر، احیای سنتهای دینی و به دست گرفتن حاکمیت سیاسی را می توان از اهداف دیگر قیام امام حسین ع دانست .: «إِنّى لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلا بَطَرًا وَلا مُفْسِدًا وَلا ظالِمًا وَإِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الإِصْلاحِ فى أُمَّةِ جَدّى، أُريدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهى عَنِ الْمُنْكَرِ، إِن کانَ دینِ محمدٍ لَم یَستَقِم إِلاّ بِقَتلِی فَیا سُیُوفَ خُزینی».
اگر هدف اصلی از تأسیس یک رسانه دینی هدایت جامعه اسلامی است، ضروری است تا این هدف خود را در پیام نیز نشان دهد از این رو در جلسات آتی(سال آینده) درباره فقه پیامرسان و عوامل رسانه بحث خواهد .از این رو هدف پیام رسان نیز میبایست هدایت جامعه اسلامی باشد.
معنای هدایت میتواند به معنای طریق به مطلوب یا واصل شدن به مطلوب باشد.
آیه «مَا عَلَی الرَّسولِ اِلّا البَلاغُ» نیزاز مصادیق معنای مطلوب است. بلاغ در واقع رساندن پیام است و افراد با توجه به ظرفیتشان پیام را دریافت میکنند به طوری که گاهی اوقات این پیام موصل الی المطلوب است و راه را نمایان میسازد. از این رو از نگاه قرآن کریم، هدایتهای الهی اینگونه است که می رساند به مطلوب.
بر اساس آیه 97 سوره اسراء «وَ مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ » این هدایتهای الهی است که انسان را به مطلوب میرساند. خداوند متعال به صراحت فرموده است: که هر که را خدا هدایت کند او ره یافته است.
وظیفه پیامرسان نیز در چارچوب نظری رسانه دینی به معنای نشان دادن مسیرِ رسیدن به مطلوب است. پیامبر اکرم(ص) تنها وظیفه داشت مسیر را بر بندگاه خدا نشان دهد. همانگونه که خداوند در قرآن کریم به این موضوع اشاره میکند: «ما أَنْزَلْنا عَلَيْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقي» (اى پیامبر، ما این قرآن را بر تو فرو نفرستادیم تا براى ابلاغ آن به مردم به رنج بیفتى).
بنابراین اگر هدف اصلی رسانه هدایت جامعه است، منظور آن است که رسانه جامعه را به سوی مطلوب حرکت دهد از این رو رسانه نیز به وسیله تکنیک تکرار میتواند جامعه را برای انجام کاری ترغیب کند.
فرهنگساز ی از اهداف دیگر رسانه دینی است.
هدف فرهنگ سازی را از برخی آیات و روایت میتوان اثبات کرد که با هدایت جامعه به سوی دین میتوان سبک زندگی دینی را در جامعه پیادهسازی کرد تا جامعهای دینی پدید آید که شامل تمام ابعاد عبادت، اخلاق، آداب و سیاست دینی باشد.