دکتر محسن قمرزاده: به دنبال مرجعیّت بخشی حقیقی قرآن در تمامی ابعاد فقهی هستیم
مدیر گروه پژوهشی فقه قرآن و حدیث مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهمالسلام) دکتر محسن قمرزاده در گفتگوی با خبرگزاری حوزه در راستای آشنایی هرچه بیشتر با این گروه پژوهشی 8 اردیبهشت 1400 گفت و گویی انجام داده است. ... ادامه خبرجلسه شورای علمی گروه فقه اجتماعی با حضرت آیت الله فاضللنکرانی(دامتبرکاته)
جلسهی شورای علمی گروه فقه اجتماعی متشکل از اساتید محترم حجج اسلام دکتر خیری، دکتر غفاریفر، دکتر ضمیری و دکتر ربانی با حضور رئیس معظم مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام حضرت آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی(دامتبرکاته) در تاریخ 99/10/29 برگزار گردید. ... ادامه خبرنشست هماندیشی «مدیران مؤسسات و گروههای آموزشی و پژوهشی فقه سیاسی»
نشست هماندیشی مدیران مؤسسات و گروههای آموزشی و پژوهشی فقه سیاسی با مشارکت گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمّه اطهار (علیهم السلام) و همکاری مراکز حوزوی و دانشگاهی برگزار میشود. زمان: پنجشنبه 14 اسفندماه 1399 ساعت 13 تا 17مکان: قم دانشگاه باقر العلوم(علیهالسلام)
... ادامه خبر
معرفی کتاب «فقه و جامعه»
کتاب فقه وجامعه یک اثر پژوهشی در حوزه فقه اجتماعی است.در این کتاب نگارندگان محترم سعی در ارائه یک تصویر جامع از فقه اجتماعی، مبانی، ابزار و چالشهای آن دارند. این کتاب به همت معاونت پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) توسط انتشارات مرکز فقهی در قم به چاپ رسیده است. ... ادامه خبرتأملی بر دیدگاه های دکتر مصطفی محقق داماد
آقای دکتر مصطفی محقق داماد با طرح شبهه جدایی خلافت از امامت، امامت به معنای مدیریت و سرپرستی سیاسی را در چارچوب مفهوم خلافت تصور می کند و بر این عقیده است که چون خلافت امر غیر قدسی است، از امامت تفکیک پذیر است و برای این برداشت خود به صلح امام حسن علیه السلام استناد کرده است. بزعم وی، امر خلافت، غیر قدسی بود که امام حسن علیه السلام امامت سیاسی یا همان خلافت را تسلیم معاویه کرد.کارگروه پاسخ به شبهات، وابسته به گروه پژوهشی فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در نقد این شبهه، یادداشت ذیل را، به قلم حجت الاسلام والمسلمین رضا اسلامی، آماده کرده است. ... ادامه خبر
اصل امامت و مساله صلح امام حسن علیه السلام (نقدی بر دیدگاه دکتر مصطفی محقق داماد)
آقای دکتر مصطفی محقق داماد با طرح شبهه جدایی خلافت از امامت، امامت به معنای مدیریت و سرپرستی سیاسی را در چارچوب مفهوم خلافت تصور می کند و بر این عقیده است که چون خلافت امر غیر قدسی است، از امامت تفکیک پذیر است و برای این برداشت خود به صلح امام حسن علیه السلام استناد کرده است. بزعم وی، امر خلافت، غیر قدسی بود که امام حسن علیه السلام امامت سیاسی یا همان خلافت را تسلیم معاویه کرد.کارگروه پاسخ به شبهات، وابسته به گروه پژوهشی فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در نقد این شبهه، مقاله ذیل را، به قلم حجت الاسلام دکتر مهدوی زادگان، آماده کرده است. ... ادامه خبر