در اين مراسم با شکوه که با تلاوت آيات کلام الله مجيد آغاز گرديد، نخست حضرت آيت الله حاج شيخ محمد جواد فاضل لنکراني(دامت برکاته) ضمن خير مقدم به حضار گرامي نکاتي را پيرامون فضيلت تحصيل علم و تهذيب نفس در مکتب اهلبيت(عليهم السلام) و ضرورت اهتمام جدي فضلاء حوزه علميه به کسب دانش و تفقه در دين و رفع نيازهاي نظام جمهوري اسلامي که مورد توجه انديشمندان جهان معاصر است اظهار داشتند.
سپس حضرت آيت الله مقتدايي با تقدير از توجهات دقيق و عميق مرجع فقيد شيعه حضرت آيت الله العظمي فاضل لنکراني(قده) که با بلندنظري نيازهاي آينده نظام اسلامي به حوزه علميه را مورد توجه قرار داده و اين مرکز فقهي را در حوزه علميه بنيانگذار نمودند، اهتمام طلاب به تحصيل علم و آمادگي پاسخگويي به شبهات ديني جوانان را خواستار شدند.
در خاتمه مراسم از دانش پژوهان ممتاز مرکز فقهي تقدير بعمل آمد.
مشروح بيانات حضرات آيات فاضل لنکراني و مقتدایی بدين شرح است:
در مراسم افتتاحيه نوزدهمين سال تحصيلي مرکز فقهي ائمه اطهار عليهم السلام(1393/6/22)
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین والصلوة و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم محمد صلی الله علیه و آله وسلم
و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین ولعنة الله علی اعدائهم اجمعین من الآن إلی قیام یوم الدین
«شهدالله أنه لااله الا هو و الملائکه و اولواالعلم قائما بالقسط»
بحث از علم و تحصیل علم است که بزرگترین نعمت خدا بر انسان است و هیچ نعمتي بالاتر از آن نیست و ما باید خدا را شاکر باشیم که در این مسیر قرار گرفته و موفق به این نعمت بزرگ الهی شدهایم.
در کلمات امیرالمومنین(علیه السلام) بنابر یک احصای اجمالی؛ 150 اثر برای علم ذکر شده است که برخي از آنها عبارتند از:
غایه الفضایل العلم
رأس الفضایل العلم
رأس کُل خیرٍ
العلم وراثة کريمة و نعمة عميمة، أفضل ما مَنّ الله سبحانه به علی عباده العلم والعقل
اشرف الشرف
العلم عزٌ، لا هدایه لمَن لا علم له، اعلمکم أخوفَُکُم، سبب الخشیه العلم، رأس العلم التمییز بین الاخلاق و اظهار محمودها و غم مذمومها.
هر چه منت عظیمتر باشد مسئولیت هم سنگينتر ميشود ما در کنار تحصیل علم، باید نسبت به مسأله تهذیب اخلاق خیلی اهتمام داشته باشيم.
مسألهای که امروز بزرگان حوزه و مراجع از ما طلبهها بسيار انتظار دارند اين است که در کنار تقویت علمی مراقب مسائل اخلاقی باشیم، تا کمالات نفسانی پیدا کنیم، نه اینکه خدای نکرده علاوه بر اینکه رشد پیدا نکنیم گرفتار انحطاط اخلاقی شویم.
این مسأله بسیار مهم است، اگر دیدید علم ما موجب خشیت از خدا نميشود، برای خود هزاران علامت سوال قرار دهید، چون امیرالمومنین(ع) میفرماید: «ثمره العلم الخشية»؛ اگر خشيت نباشد معلوم میشود علم ما مشکل دارد.
بنابراین باید بر این مسأله تاکید کنیم. من به شما فضلای محترم در این مرکز عرض میکنم ما برنامهریزی برای تخصصی شدن فقه را حتي المقدور انجام دادهایم و نتایج خوبی هم گرفتهايم.
امروز فضلای مرکز فقهی مشارالبنان در حوزه علمیه هستند و اين مجرد ادعا نیست. اما در کنار این رشد علمي، مبادا مسأله اخلاق و تهذيب نفس فراموش شود.
در خود مسأله تحصیل علم هم باید جدیت بیشتری کنیم. هدف ما این است که امروز همراه با نظام اسلامی در تاثیر گذاری هندسه جهانی پیش برویم. این هدف اصلی ماست که همراه با نظام اسلامی در مجموعه جهانی پیش برویم.
سخنان بسیار مهمی را رهبری معظم انقلاب(دام ظله الشریف) در دیدار با خبرگان داشتند که به نظر من آقایان فضلاء باید با تأمل زیادی این سخنان را مرور کنند.
ايشان تحليل بسیار جامعی را به خبرگان ارائه کرده و فرمودند:
«امروز جایگاه ایران و جایگاه نظام اسلامی در هویت جدیدی که در جهان بوجود ميآيد بسیار بسیار موثر و مهم است».
حال جایگاه یک طلبه و یک روحانی کجاست؟ ما چه مقدار ميتوانيم در اين تحول جهاني سهم داشته باشیم. امروز فکر ما فقط متوقف بر فروع مکاسب و حواشی آن نیست، گرچه اگر در اين فروع تخصص پیدا نکنیم نخواهيم توانست بر فروع جديد احاطه پیدا کنیم، چون امروز در باب معاملات، با صدها نوع معامله جدید مواجه هستيم.
همین چند روز پیش کسی که مخترع معاملهای از طریق همین بازیهای اینترنتی بود، سوال کرد که این کار از جهت فقهی درست است یا نه؟
دیدم یکی دو روش جدید در باب معاملات ایجاد شده.
در مسایل قضایی، پزشکی، سیاسی و... همينطور. ما ميخواهيم به این سمت پیش برویم که واقعا عالم روز و مفید برای اسلام و مکتب اهل بیت(علیهم السلام) شويم.
من تاکید می کنم نسبت به مساله فقهِ حکومتی، که یکی از اهدافی است که ما آن را دنبال میکنیم و قدمهای اولیه آنرا هم برداشتیم. البته فقه حکومتی به این نیست که بیاییم یک کلاس درس ولایت فقیه تشکیل داده و مجدداً همان مباحثی را که تاکنون مطرح شده دو مرتبه مطرح کنیم، اين مباحث بحمد الله قبلا مطرح شده است.
بلکه برای مسأله فقه حکومتی باید دست اساتید بزرگوار خارج را بوسید و از آنها بخواهیم که در همان بحث فقهی که مطرح میکنید ببینید فقه حکومتی کجا قرار گرفته است؟
باید مراکز پژوهشی در اين زمينه پژوهشهای خود را آغاز کنند، اگر تا ده سال ديگر بتوانيم یک مجموعه قوی هزار صفحهای راجع به فقه حکومتی ارائه دهيم خوب است. این طور نیست که با شعار و برگزاري درسهای تکراری بگوييم این شد فقه حکومتی!!
قطعا آنچه که مقصود رهبری معظم انقلاب است و خیلی هم بر آن تاکید دارند و به حق هم هست این نیست.
فقه حکومتی را باید اساتید برجسته درس خارج دنبال کنند، افقهايش را پیدا کنند، مباني و ابعادش را تنقيح کنند، هم در خود فقه و هم در مسائل اصول. اين کاری است که مربوط به حوزه است.
متأسفانه این گونه بحثهای عمیق گاهی اوقات در دست بعضی سخنرانان قرار ميگيرد و من در بعضی از مجلات ديدهام یک آقایی که چند صفحه نهج البلاغه را بلد است فکر میکند که فقه حکومتی یعنی نامه امیرالمومنین(علیه السلام) به مالک اشتر. خوب این معنايش دوری و بیاطلاعی از فقه است.
متاسفانه در دانشگاه سخنرانی میکنند و به حوزهها هجمه میکنند. خوب آقا شما خودت چه مقدار از فقه بهره داری؟ شما کدام روایت و کلام از امیرالمومنین(ع) را در نهج البلاغه يافتهاي که قابلیت استدلال فقهی داشته باشد و فقهای ما از آن غافل بودهاند که اينطور در صحن دانشگاه در حضور دانشجویان به حوزهها هجمه ميکني؟
دبیر محترم شورای عالی حضرت آیت الله مقتدایی تشریف دارند. من از حضور بزرگوارانه ايشان تشکر ميکنم و تقاضا میکنم تذکری بدهند، افرادی که اهلیت ندارند و لو مدتی هم در بعضی از دروس حوزه حضور داشتهاند، ولی معناي آن این نیست که او بتواند فقه حکومتی را برای ما ترسیم کند. متولی اين امر؛ حوزه و اساتید دروس خارج هستند.
حتی اساتید سطح هم به نظر من نمیتوانند وارد این موضوع شوند. باید اساتید دروس خارج، آنها که سالهای متمادی در فقه کار کردهاند عهده دار آن شوند.
إن شاءالله امیدواریم این مقصود در تدوین فقه حکومتی محقق شود و بگوييم یکی از آثار نظام اسلامی؛ تحول در فقه شيعه و ایجاد فقه حکومتی هست که خود یک رشته بسیار مهم است.
امروز حوزه علمیه مورد توجه جهانیان هست، رفت و آمدهای علمای جهان اسلام به حوزه بحمدلله زياد ميشود. باید از مدیریت محترم حوزه و بخش بین الملل آن تشکر کنيم که باب ارتباط با علماء جهان اسلام را گشودهاند.
همین چند روز پیش یکی از اساتید فقه مقارن دانشگاه الازهر به اين مرکز آمد و ملاقاتی با او داشتم به من گفت: ما فکر میکردیم در حوزه علميه قم، مراجع و علمای شیعه فقط اشتغال به تدريس و فتوا دارند، اما امروز که اينجا آمدیم میبینیم چه مراکز علمي و تخصصي و چه کتابخانههای عظیمی در قم هست. این مرکز فقهي را که دیده بود واقعا بسيار متعجب شده بود.
وقتی او در حال صحبت بود یاد اين قضیه از مرحوم والد افتادم.
هنگامي که میخواستیم اين مرکز را بسازیم یک کسی به من گفت به آقا عرض کنید که آقا اين زمين برِ میدان و در منطقه حساسی قرار دارد. از جهت اقتصادی بياييد در اینجا یک مجتمع تجاري خیلی معظم بسازيد و با فروش هر مغازهای از آن ده تا از این مدرسهها در این کوچه پس کوچهها درست کنید. من حرف آن آقا را به مرحوم والد(رضوان الله علیه) عرض کردم ایشان فرمودند: عجب!! من چه فکری در سر دارم و این آقایان چه فکری ميکنند؟
فکر من اين است که حوزه شیعه باید يک مرکزی داشته باشد که اگر روزی علمای الازهر اینجا آمدند مبهوت آن شوند و اين ساختمان عزتی برای شیعه باشد. در اين ملاقات دیدم که الحمدلله این مسأله و نيت صادقانه ايشان محقق گرديد.
عرض بنده اين است امروز ما يعني مجموعه حوزه، مجموعه مراکز علمیِ حوزه، دروس حوزه، تألیفات حوزه، تحقیقات حوزه، مورد توجه قرار داريم.
امروز هر طلبهای اگر یک وبلاگ داشته باشد بدانيد کانالها و مراکز متعدد آنرا رصد میکنند تا بدانند این طلبه چه مقدار بار علمی داشته و آنها و مجموعهشان چگونه میتوانند از آن استفاده کنند، لذا شرایطِ ما خيلي حساس است.
اينک به اجمال اشارهاي به آمار بخشهاي مختلف مرکز مينمايم.
تابحال حدود 410 نفر طلبه در بخش فقه و اصول و 98 نفر طلبه در بخش کلام داشتیم و 156 نفر طلبه در تفسیر داشتیم.
797 مقاله در بخش فقه و اصول تدوین شده، در بخش تخصصی کلام 178 مقاله و در بخش تفسیر 46 مقاله.
از حضور شما بزرگان تشکر ميکنم و امیدوارم که إن شاء الله با دعای امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) که ما باید خود را هر لحظه در محضر ايشان ببینیم، موفقیتهای چشمگیری را در سال آینده داشته باشیم.
سخنراني حضرت آيت الله مقتدایی(دامت برکاته)
در مراسم افتتاحيه دروس مرکز فقهي ائمه اطهار عليهم السلام(1393/6/22)
و الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا ابیالقاسم محمد و علی آله و اهل بیته الهداة المهدیین
مرکز بسیار مهمی است مخصوصاً راجع به تخصصی فقه و اصول که اهتمام بالایی دارند و اساس حوزههای علمیه هم بر فقه و معارف اهلبیت است.
بحمدالله این مرکز موفق شده خللی را که در حوزه بوده پر کند و آن تحقیق و پژوهش، تعلیم و تعلم راجع به مباحث فقهی مورد نياز جامعه است، مسائل فقهی که مورد هدف دشمنان اسلام و نظام است و با القاء شبهات میخواهند ذهن جوانها را از اسلام و روحانیّت دور کنند.
شبهاتی را در موضوعات مختلف القاء ميکنند و بحمدالله اینجا در همان مباحث نو فقه حکومتی، و فقههای دیگری که امروز به درد میخورد و در حوزه جایش خالی بود، پژوهشگران تحقیق و پژوهش میکنند و نتيجه پژوهش اين عزيزان به صورت جزوه، کتاب، و مقاله در دانشگاهها و در حوزه، بین طلاب و اساتید منتشر ميشود و این میتواند پاسخگوی همان شبهاتی باشد که امروز دشمنان برای از بین بردن و سقوط نظام، در ذهن جوانها القاء ميکنند تا نسبت به مبانی اسلام و نظام و انقلاب ترديد پيدا کنند.
جداً تقدیر و تشکر میکنیم از برادر بزرگوارمان حضرت آیت الله حاج آقا جواد فاضل که با درایت و تلاش و جدّیت، این مرکز فقهی را به خوبی اداره میکنند و باید هم اینطور باشد، چون اینجا وابسته به یک مرجع دینی (حضرت آيت الله العظمي فاضل لنکراني رضوان الله تعالي عليه) است، که آن بزرگوار علاوه بر آن مراحل بالای علمی که داشتهاند، مجسمهی زهد و تقوا و خلوص هم بودند که برای خدا کار میکرد و میشود گفت اينجا از مصاديق اين آيات شريفه است که «لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوى مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فيهِ فيهِ رِجالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا وَ اللهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرينَ»، همچنین «أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلى تَقْوى مِنَ اللهِ وَ رِضْوانٍ خَيْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلى شَفا جُرُفٍ هارٍ فَانْهارَ بِهِ في نارِ جَهَنَّمَ وَ اللهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمين».
این بنا با پاکی و صداقت، تأسيس گرديده همینطور که در تصویر مشاهده کردید در مراسم کلنگزنی ساختمان اين مرکز، مرحوم آیت الله العظمي فاضل فرمود: «غیر از خدا هدفی در ذهن ما نیست، برای اینکه یک مرکزی باشد برای عظمت شیعه، پایگاهی باشد برای نشر علوم اهلبیت و تعلیم و تعلّم علوم اسلامی»، و شما عزیزان و بزرگواران توفیق پیدا کردید به عنوان مدرس، به عنوان محصّل، به عنوان محقق، پژوهشگر در این مجموعه مشغول به کار باشید و مزید توفیقات همهی شما را از درگاه خدای متعال خواهانم.
شما بزرگواران میدانید که در این مؤسسه، وظایفی را که انجام میدهید یک تکلیف الهی است، تدریس میکنید، تحصیل میکنید، تألیف میکنید، تحقیق و پژوهش میکنید، اینها یک تکلیف از طرف خدای بزرگ است که ما باید انجام دهیم.
روایتی از رسول الله(ص) نقل شده که «ما أخذ الله المیثاق علی الخلق ان یتعلّموا حتّی أخذ علی العلماء أن یعلّموا»، همینطور که وظیفه است بر مردم که بياموزند احکام و مسائل دینشان را و پاسخ شبهاتی که ممکن است به ذهنشان بیاید و يا دشمنان القاء کنند و تردید در مبانی علمی، مبانی احکام و اسلام و قرآن و معارف دین، براي آنها ايجاد نمايند همچنین بر علما واجب است تعلیم کنند.
«ما أخذ الله المیثاق علی الخلق ان یتعلموا» از مردم تعهد نگرفت که بروند تعلم کنند و یاد بگیرند تا اينکه تکلیف و واجب کرد بر علمايي که مبانی علمی دستشان است و مدارج علمی را گذراندند و توانش را دارند که تعلیم کنند، بروند کلاس بگذارند، مخصوصاً همان مسائلي که در این مؤسسه و مرکز تحقیق میشود، تألیف میشود، تعلیم میشود از مباحث نو فقهي، مباحث محل اختلاف، رشتههای تخصصی در فقه، اصول، کلام و تفسير اینها چیزهایی است که جدید است و این مرکز بحمدالله این مجموعه را دارد و آنرا به بحث میگذارد یک عده تحصیل و یک عده تدریس میکنند و انشاء الله امیدواریم برکاتش فراوان باشد، خوبیاش به این است که همهی اینها مکتوب میشود به صورت کتاب، جزوه و مقاله در میآید و پخش میشود و دیگران هم که حضور ندارند میتوانند از این مباحث خوب و نو استفاده کنند.
برای تشویق شما عزیزان که در این مرکز فعالیت میکنید چه به عنوان استاد و چه به عنوان یک طلبهی محصل فاضل چند روایت عرض ميکنم؛
یک روایت از امام صادق(ع) است که معاویة بن عمار میگوید به حضرت عرض کردم «رَجُلٌ رَاوِيَةٌ لِحَدِيثِكُمْ يَبُثُّ ذَلِكَ إِلَى النَّاسِ وَ يُسَدِّدُهُ فِي قُلُوبِ شِيعَتِكُمْ»، شخصی است که احادیث شما را روایت و نقل میکند، روی آن بحث و مطالعه میکند و آنها را در بین مردم منتشر میکند و قلوب شیعیان شما را با این کلمات و علوم و معارف شما، قوی و محکم میکند، اعتماد به معتقادتش را قوی و به آن دلگرم میکند، «وَ لَعَلَّ عَابِداً مِنْ شِيعَتِكُمْ لَيْسَتْ لَهُ هَذِهِ الرِّوَايَةُ أَيُّهُمَا أَفْضَلُ؟» فرد ديگري از شیعیان شما هم است که فقط عبادت ميکند و چنین تحقیق و پژوهش و بیان احکام و نقل روایت را ندارد کداميک از اين دو نفر برتري دارند؟
امام صادق فرمود: «الرَّاوِيَةُ لِحَدِيثِنَا يَبُثُّ فِي النَّاسِ وَ يُسَدِّدُهُ فِي قُلُوبَ شِيعَتِنَا أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ»، ببینید جایگاه خودتان را! آن عابد بهشتی است و کارش کار درستی است اعتقادش درست است از شیعیان اهلبیت است، نماز میخواند، روزه میگیرد، عبادت میکند، ذکر میگوید، قرآن میخواند و به احکام عمل میکند ولی این فرق میکند با آن کسی که قلوب مردم را نسبت به اهلبیت قوی میکند و آنها را در اعتقاد به دینشان محکمتر میکند. چنين فردي برتر از هزار عابد است.
روایت دیگر از رسول گرامی اسلام نقل شده که «مَنْ خَرَجَ مِنْ بَيْتِهِ لِيَلْتَمِسَ بَاباً مِنَ الْعِلْمِ لِيَنْتَفِعَ بِهِ وَ يُعَلِّمَهُ غَيْرَهُ»، کسي که از خانهاش خارج ميشود و سالها تحصیل علم میکند تا هم خودش نفع ببرد و هم این علوم را به دیگران تعلیم کند. «كَتَبَ اللّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ عِبَادَةَ أَلْفِ سَنَةٍ»، خداوند براي هر قدمي که بر ميدارد عبادت يکسال را مينويسد. قدر خودتان را بدانید.
عزیزان اساتید محترم، طلاب عزیز، در مسیری آمدهاید و در مرکزی کار میکنید، تعلیم و تعلّم دارید که در بيان ثوابش در آن روايت فرمود از هزار عابد مقامش بالاتر است و اینجا میفرماید به هر قدمی که برای تحصیل و تدریس، بر ميدارد عبادت يک سال نوشته ميشود و ملائکه اطرافش را میگیرند و مشایعتش میکنند، براي احترام يک عالم بالشان را پهن میکنند که پا روی آن بگذارند و «صلّی علیه طیور السماء و حیتان البحر» و مرغان هوا و ماهیان دریا بر او درود میفرستند «و انزله الله منزلة سبعین صدّیقا» اجر و پاداش هفتاد صدیق برای او نوشته میشود. فکر نکنید رفیق و دوست شما دانشگاه رفت و مهندس شد و به آلاف و الوف رسید.
خير شما اینجا در تحصيلات خود گنجی دارید که رسول گرامی اسلام میفرماید «و کان خیراً له من أن کانت له الدنیا کلّها فجعلها في الاخرة»، اگر تمام دنیا مال او بود این ذخیرهی علم که تحصیل میکند، تدریس میکند معارف اهلبیت را نشر میدهد، این گنجينهي پر ارزش علم برای او از مالکيت تمام دنیا بهتر است.
بالأخره جایگاه عظیمی است، قدر جایگاه خودتان را بدانید بحمدالله توفیق الهی شامل حال شما شد، منتهی من یک قیدی هم به آن میزنم که انشاء الله این جهت را هم همهی شما عزیزان دارید، اما توجه بیشتر به آن داشته باشید: و آن قید اینست که برای خدا و رضای او کار کند، اگر این کار برای خدا شد و نیّت خالص شد این ثوابها را دارد و عمل عالم ارزش دارد، الحمدلله شما نیّتتان خالص است همین که این مرکز با این نیّت تأسیس شده که مرحوم آیت الله العظمی فرمود هدفی جز خدا نداریم و برای خداست، و چون هدف برای خدا بوده این جایگاه را پیدا کرده که امروز ملاحظه میکنید مرکزی که الآن جایگاه عظیمی در حوزه و در کشورهای دیگر پیدا کرده، محل تدریس و تحصیل و تحقیق و تألیف قرار گرفته با این عظمت، چون لله بود.
شما عزیزان هم اگر إن شاء الله توجهتان بر خدا باشد که به قصد طلب رضای خدا، برای خدا درس میخوانید، برای خدا مينويسيد و نشر میدهید، این همه ثواب و پاداش و اینکه در آن روایت میفرماید من تعلّم العلم و عمل به و علّم لله، یک قید لله براي هر سه مورد تعليم و تعلّم و عمل است «دُعِیَ فی ملکوت السموات عظیما» از چنين فردي در آسمانها به عظمت یاد میکنند.
باید هم این جلسه و این پایگاه و این مرکز این برکات را داشته باشد چون لله تأسیس شده إن شاءالله شما هم برای خدا فرا میگیرید و تعلیم و تعلّم دارید.
در اینجا بحمدالله کارهای خوبی انجام میگیرد و یکی از آنها که ضرورت روز جامعه ما است، پاسخگویی به شبهات است. بايد روي این رشتههای تخصصی، این بحثهای نو تکیه شود. زيرا دشمنان ما که از نظر نظامی و تحريمهاي اقتصادي نتوانستند ضربهای به این نظام بزنند، به این فکر افتادند که اذهان ملّت ما را از دین، نظام و روحانیّت جدا کنند. این هدف دشمن است.
شما این سایتها و مجلاتی را که چاپ میشود ملاحظه کنید چقدر شبهه القاء ميکنند. حتی متأسفانه کسانی که مدتي در حوزه تحصیل کردند، یک مقالهای مینویسند و اعتراضاتی به فقه ميکنند. تو از کجا فهمیدی؟ آيا فقه را فهمیدهای که اعتراض و شبهه در آن ایجاد میکنی، اینها دانسته یا ندانسته الآن یک هجمهای کردهاند که اگر جلویش نایستیم جوانها، دانشگاهیها و تحصیل کردهها و حتی متدیّنین ما را منحرف میکنند.
آقای دکتر مخبر دبیر شورای انقلاب فرهنگی است در مجلس خبرگان که صحبت میکرد میگفت اول انقلاب ما 140 هزار دانشجو در ایران داشتیم امروز به بیش از چهار میلیون دانشجو رسيده است. غیر از افرادي که در این دورهها فارغ التحصيل شدهاند.
اینها در بین همین مردم هستند، در بین جمعیتها و در مجالس هستند، این کتابها و مجلات و روزنامهها پخش میشود و آنها میخوانند و این شبهات در اذهانشان وارد ميشود.
ما اگر بخواهیم به آنها پاسخ علمی بدهيم که قابل قبول باشد کار این مؤسسه و مرکز است، کار این عزیزانی است که در مباحث مختلف تحقیق و پژوهش میکنند. الآن یکی از وظایف مهم حوزههای علمیه همین بحثهاست که میتواند پاسخ دندان شکنی به این شبهات باشد.
من پیشنهاد میکنم به برادر عزیزمان حضرت آیت الله فاضل اگر مصلحت میدانند، بحمدالله در اینجا اساتیدی مشغول کار هستند که با توجه به رشتههای تخصصی که تدریس میکنند، یک تبحر و تخصص خوب پیدا کردهاند، اینها میتوانند پاسخگوی شبهات باشند، براي این عزیزانی که در این رشتهها و ابواب فقهی نو تحصيل کردهاند برنامه آموزش زبان هم بگذارید که این اساتید و طلاب فاضل با ديگر زبانها آشنا شوند که این به درد جهان اسلام میخورد.
الآن نیاز و عطش جهان اسلام به این جور افراد متبحر در علم که به درد جهان اسلام میخورند زياد است. در کلمات امام خميني رضوان الله تعالی علیه هم است کسانی که میخواهند تبلیغ اسلام کنند باید به زبان روز باشند، با زبان فارسی که نمیشود برای آنها تبلیغ کرد.
چندی قبل تلویزیون ما نشان میداد آقای لقائی را که چندین سال در استرالیا بود و از آنجا اخراجش کردند الآن در اصفهان مشغول است، خودشان میگفت که در روز چند کنفرانس اینترنتی دارم که در کشورهای دیگر جوانها جمع میشوند و من از اینجا برایشان صحبت میکنم. تلویزیون نشان میداد که این آقا را اخراج کردند و گفتند حضور شما در استرالیا ممنوع است.
وقتی میخواست خارج شود ساک به دست یک تعداد زیادی از جوانهای خانم و آقا با عشق و علاقه زيادي اطراف ایشان بودند و اشک میریختند گریه میکردند میگفتند هر چه ما داریم از شماست و دولتشان را محکوم میکردند که این آقا را از اقامت محروم کردند. اگر ما افرادی که از نظر علمی فاضل و متخصص در معارف دین، علوم اهلبیت داشته باشيم، میتوانند پاسخگوی همهی شبهات باشند، و محور قرار گیرند.
حکومت اسلامی هم مکلف است که نسبت به آنها انجام وظیفه کند، ولی متأسفانه ما همت نمیکنیم که یک عده را اعزام کنیم بروند در کشورهای دیگر بین مردم محور قرار بگیرند و تبلیغ دین و اسلام کنند، متأسفانه در کشور خودمان هم کمبود داریم. در بعضی از استانها صدها روستا است که در طول انقلاب پای روحانی به آنجا نرسیده. برخي پیشنهاد میکردند براي طلاب شرط بگذارید بگوئید به شرطی پایان نامهی شما را قبول میکنیم و به شما مدرک يا حکم استادی میدهیم که حداقل چند سال در روستاها تبلیغ کنید.
چرا بعضی آقایانی که برای طرح هجرت میروند شهریهشان قطع میشود؟ این تأسف بیشتری دارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم در مراسم افتتاحیهی مدرسه فیضیه فرمودند ما شهریهشان را اضافه هم میکنیم. به این امر باید سامانی داده شود، به کسی که میخواهد در یک روستا چهار پنج سال بماند شهریه اضافهای داده شود و حمایتهای اضافه صورت گيرد.
بعضی در قم میگویند الحمدلله اینجا شهریه است و سر خانه و زندگی خود هم هستیم و درس هم میخوانیم و بالأخره زندگیمان میگذرد، احساس مسئولیتی نمیکنند، بین ما طلاب و اساتید چنين چيزي نبايد باشد. بلکه بايد احساس وظیفه کنیم و به روستاها و شهرها برويم. درگذشته بزرگان و علمای بزرگ وقتی احساس میکرند در یک روستا يا شهر نياز است به آنجا ميرفتند و مدتی میماندند.
اميدواريم این مجموعهای که با پاکی و درستی و صداقت و تقوا بنا گذاشته شده است برکاتش افزون گردد. رحمت الهی بر بنیانگذار این مؤسسه و مزید توفیق الهي را برای آقازادهی ایشان میخواهیم که بتوانند این مرکز را به همین کیفیت نه تنها براي کشور ايران بلکه برای جهان اسلام اداره نمايند.