گفتگوی حجت الاسلام و المسلمين استادميرزا پيرامون مرکز فقهي ائمه اطهار(ع) در بيستمين سال تأسيس مرکز با هفته نامه حريم امام (شماره 310، اسفند 96)
حجة الاسلام والمسلمين ماشاءالله استاد ميرزا؛مسئول دفتر آيت الله محمد جواد فاضل لنکراني(دامت برکاته) با اشاره به ديدگاه علماي اهل سنت و ساير اديان به مرکز فقهي ائمه اطهار(ع)، نتايج و ثمرات، و نيز اصول و مباني حاکم بر نظام آموزشي و پژوهشي مرکز را بيان کرد.
لطفا از تأسيس مرکز فقهي ائمه اطهار(ع) و علاقه مرحوم حضرت آيتاللهالعظمي فاضل لنکراني به ساخت اين مرکز، سخن بگوييد.اين مرکز را از مصاديق آيه «لَّمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَن يَتَطَهَّرُوا وَاللهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ» ميدانم. بنيان و پايه اين مرکز بر اساس اخلاص، تقوا و توجه به اهلبيت(ع) بوده است و نامگذاري اين مرکز بدون هيچ گونه شائبه فردي و نفساني گواه بر هدف ترويج فرهنگ اهلبيت(ع) است. مرحوم آيتاللهالعظمي فاضل لنکراني هنگام نامگذاري مرکز ميفرمايند نام اين مرکز بايد جامعِ همه ائمه اطهار(ع) باشد و به همين دليل مرکز فقهي ائمه اطهار(ع) نامگذاري شده است.
مرحوم آيت الله العظمي فاضل لنکراني در مراسم کلنگ زني مرکز فرمودند: «خداوند خودش ميداند كه شكوه و جلال و آوازه و امثالذلک مطرح نيست، آنچه مطرح است فقط يك مسئله است و آن اينكه روزي پيش خواهد آمد دير يا زود که ما از بين خواهيم رفت، ولي دين خدا بايد زنده بماند و ما بايد افرادي را تربيت کنيم كه از دين خدا حمايت كنند.»
ايشان در جلسات اعضاء دفتر تذکر ميدادند همه ما در خدمت امام زمان(عج) هستيم و بايد به اين خدمت مفتخر باشيم و فرقي ميان من، شما و آبدارچي دفتر وجود ندارد. ايشان اهتمام جدي داشتند که هزينههاي مرکز از طريق وجوهات شرعيه و تبرعات مردم متدين تأمين شود و بر اعتلاي مکتب اهل بيت(ع) و حوزههاي علميه توجه زيادي داشتند، مرحوم آيتاللهالعظمي فاضل لنکراني ميفرمودند بايد مرکزي بسازم که آبرويي براي شيعه، حوزه علميه و قم باشد.
اشارهاي به ديدگاههاي علماي اهل تسنن و ساير اديان نسبت به اين مرکز داشته باشيد؟چند سال پيش علماي اهل سنت و انديشمندان مسيحي در مرکز فقهي ملاقاتي با حضرت آيت الله جواد فاضل داشتند. شيخ محمود کريمه از اساتيد برجسته دانشگاه الأزهر مصر ميگفت من در اين سفر با ديدن فعاليت هاي حوزه علميه خصوصا کتابخانه مرکز فقهي ائمه اطهار(ع) نظرم نسبت به مرجعيت شيعه تغيير پيدا کرد چون هميشه گمان ميکردم مراجع در قم فقط مشغول تدريس و گرفتن خمس هستند، آثار پژوهشي مرکز فقهي ائمه اطهار(ع) در مورد تشيع و تسنن و وجود چنين کتابخانهاي در قم، نمونه وحدت عملي شيعه و سني است.
شيخ تاجالدين الهلالي از ديگر علماي الأزهر براي دانشپژوهان مرکز سخنراني داشتند که با اجازاتي که از مشايخ خودشان داشت با ذکرسلسله سند، حديث سلسله الذهب امام رضا عليه السلام را نقل نمود. جمعي از انديشمندان روسيه که اتاق فکر پوتين بودند در ديدار با آيت الله فاضل ميگفتند ما به دنبال طرحي براي تأسيس حکومت ايده آل در مسکو هستيم . بعد از مطالعات فراوان به اين نتيجه رسيده ايم که نظام حکومت عالمان ديني(به اصطلاح ما ولايت فقيه) بهترين مدل حکومتي براي بشر است.
اصول و مباني حاکم بر نظام آموزشي و پژوهشي مرکز فقهي ائمه اطهار(ع) چيست؟تحکيم مباني فقه، کلام و تفسير اهل بيت(ع) اولين اصل حاکم بر نظام آموزشي مرکز فقهي ائمه اطهار(ع) است. چون نياز داريم شيعه را به دنيا معرفي کنيم و براي اين معرفي نياز به محکم کردن و روشن کردن مباني فقهي داريم. تحکيم مباني نظام جمهوري اسلامي دومين اصل حاکم بر نظام آموزش و پژوهشي مرکز است چون اين نظام بر مبناي فقه شيعه استوارشده و نياز هاي آن بايد بر اساس فقه اهل بيت(ع) تبيين شود، نظام از حوزه انتظار پاسخگويي دارد .
مواردي مانند فقه کودک، فقه رسانه، کنترل جمعيت، ممنوعيت سلاحهاي کشتارجمعي، بررسي انديشههاي تکفيري يا معضلات کليدي نظام مانند وظيفه حکومت ديني در اقامه احکام دين مثل زکات،حجاب و تعيين تکليف احکام هموطنان ساکن خارج از کشور در فقه بين الملل و موارد ديگر از جمله مسائلي است که مرکز فقهي ائمه اطهار(ع) به آن پرداخته است.
سومين مبناي حاکم بر نظام آموزشي و پژوهشي مرکز اهتمام به ترويج و تحکيم انديشههاي امام خميني(س) است همانگونه که مرحوم آيتاللهالعظمي فاضل لنکراني به اين مورد اهتمام ويژه داشتند و به بنده ميفرمودند اگر مرجعيت را نميپذيرفتم شخصيت علمي امام(س) را زير سؤال ميبردند و ميگفتند امام فقط يک شخصيت برجسته سياسي بودند و بعد از امام هيچکدام از شاگردانش در طيف مرجعيت قرار نگرفتند. بنده با قبول مرجعيت ميخواستم اين شائبه براي امام در آينده پيش نيايد افزون بر اينکه مرجعيت توفيقي است که مرجع مجراي فيض الهي براي ارتزاق طلبهها قرار مي گيرد لذا ايشان اهتمام زيادي به پرداخت بيشتر شهريهي طلبهها داشتند.
حرکت مرکز در چارچوب سياستها و فرامين حضرت امام خميني(س) و مقام معظم رهبري و پرهيز از ورود در هر يک از جناحبنديهاي سياسي چهارمين مورد از مباني حاکم بر نظام آموزشي و پژوهشي مرکز فقهي ائمه اطهار(ع) است.
نتايج و ثمرات مرکز فقهي ائمه اطهار(ع) را چه ميدانيد؟اين مرکز با آموزش فقه و اصول در راستاي تربيت مجتهد شروع به کار کرد. بعد از گذشت چند سال هسته پژوهشي به آن افزوده شد و بعدا نيز با گروه کلام و تفسير گسترش يافت. مبلغين به سيستان و بلوچستان اعزام ميشدند تا شبهات اهل تسنن را پاسخ دهند و در اين راستا کلاسهاي بررسي شبهات اهل تسنن توسط اساتيد مجرب براي دانشپژوهان مرکز برگزار ميشد.
سپس گروه کلام راهاندازي شد و هماکنون بيش از صد نفر دانشپژوه کلامي داريم. يکي از بزرگان شوراي عالي حوزه در جلسهاي فرموده بودند در اين مرکز بيش از 50 نفر مجتهد داريم. در حال حاضر تعدادي از طلبههاي اين مرکز از اساتيد سطوح عالي حوزه هستند، همچنين برخي از دانشپژوهان در آزمون خبرگان قبول شدند و عدهاي نيز در سمت امام جمعه يا مسول نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه ها مشغول خدمت هستند که اينها نمونههايي از ثمرات اين مرکز مبارک است.