مجلس شعر آئيني با عنوان «محبوبه خدا»، سوگواره شعر فاطمي چهارشنبه شب 20 / 12 / 1393 از سوي حضرت آيت الله شيخ محمدجواد فاضل لنکراني(دامت برکاته) و با همکاري شعراي آئيني قم در محل سالن همايشهاي مرکز فقهي ائمه اطهار(عليهم السلام) برگزار گرديد.
در اين مجلس باشکوه که با استقبال کمنظير مردم و جوانان قدرشناس قم برپا گرديد، شاعران بزرگوار آئيني همچون؛ مجاهدي، سازگار، کلامي، سيد حميد برقعي، زماني و... و با نواي دلنشين حاج محمود کريمي سرودههاي خويش را در غم اندوه محبوبه خدا؛ فاطمه زهرا(سلام الله عليها) و مظلوميت اميرالمؤمنين(عليه السلام) سرودند و آيت الله فاضل لنکراني(دامت برکاته) هم ضمن خير مقدم به حضّار، بياناتي را در عظمت مقام صديقه طاهره(سلام الله عليها) ايراد فرمودند.
متن بيانات معظم له به شرح ذيل ميباشد.
الحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین
و لعنة الله علی أعدائهم أجمعین من الآن إلی قیام یوم الدین
جلسه بسیار معظم و نورانی است، موضوع و محتوای جلسه سوگوارهی شعر فاطمی است. همهی ما بايد از قریحههای خدادادی که به برخی از چهرههای ارزنده عنایت شده است بهرهمند شویم.
بر حسب وظیفه از حضور شما مردم ولايي، طلاب و فضلا و بالأخص سرمایههای ادبی شعر آئینی تشکر ميکنم امروز قم به سرمایههای بزرگی که در شعر آئینی دارد افتخار ميکند. من هم چند جمله کوتاه عرض میکنم تا سهمی در این محفل نورانی داشته باشم.
روایتی هست که من هر چه فکر کردم نتوانستم معنای آن را بفهمم و نباید هم انتظار داشته باشم که معنای این روایت را بفهمم! افراد بزرگتر از ما نيز که واجد مراتب بسیار بالایی بودند، آنها هم نتوانستند بفهمند.
واقع مسئله این است که روایاتی در مورد فاطمهی زهرا(سلام الله علیها) وارد شده که اگر سالها دروس خارج اجتهادي پیرامون این روایات گذاشته شود بحث به انتها نخواهد رسید. ما قبل از آنکه به دنبال مصائب حضرت زهرا(ع) باشیم که باید باشیم و بر آن همیشه اشک بریزیم. ولي قبل از آن دنبال فضائل حضرت زهرا هستیم.
حرف ما با جاهلان و نابخردان، کسانی که فاطمه زهرا(سلام الله علیها) را فقط در حد یک دخت نبی میبینند که مثل دخت انبیاء دیگر است، از اين افراد ميپرسم با این روایاتی که از شخص رسول خدا نقل شده و در کتب عامه هم وجود دارد، چه باید کرد؟ آیا میتوان نسبت به شخصیتی با این همه فضائل که درکش برای ما ممکن نیست، بیتفاوت باشیم؟ هرگز. باید این جلسات هر چه بیشتر ما را به حضرت زهرا(سلام الله علیها) نزدیک کند.
من یادم میآید جناب آقای سازگار هر زمان خدمت مرحوم والد ما(رضوان الله تعالی علیه) میآمدند و شعر میخواندند ایشان میفرمودند من هر چه فکر میکنم غیر از عنایت خدا هیچی نیست. باید آقایان شعرا این عنایت ویژه را در فضائل و مصائب اهلبيت(عليهم السّلام) مصروف نمايند.
امام صادق(ع) از امام باقر(ع)، امام باقر(ع) از امام سجاد(ع)، امام سجاد(ع) از حسین بن علی(ع)، از امام حسن(ع)، از امیرالمؤمنین(ع) از رسول خدا(ص)، نقل ميکنند که حضرت فرمود: «خُلِقَ نُورُ فَاطِمَةَ(ع) قَبْلَ أَنْ تُخْلَقَ الْأَرْضُ وَ السَّمَاء»، نور زهرا قبل از خلقت آسمان و زمین خلق شده. این یعنی چه؟ یعنی لولا نور فاطمه، نه آسمانی بود و نه زمین، لولا نور فاطمه، نه إنسی بود و نه جن.
البته عرض کردم معنایش را نمیفهمیم واقعاً باید اقرار کنیم که معنایش را نمیفهمیم! حقیقت فاطمه در کلمات رسول اکرم(ص) است و ما باید خودمان را به این حقیقت نزدیک کنیم. اگر بخواهیم به حقیقت وجودی خودمان نيز برسیم تا حقیقت حضرت زهرا را درک نکنیم ولو به اندازهی ظرفیت خود، به نتیجه نخواهیم رسید.
فاطمه شناسی جزء سلسله علل خدا شناسی است، این اعتقاد ماست که مبتنی بر آیات قرآن و روایات است. ما تا اهلبیت را نشناسیم، تا فاطمه و علی و اولاد آنها را نشناسیم، اصلاً نمیتوانیم خدا را بشناسیم. این جلسه برای خدا شناسی و رسیدن به خداست منتهی از مسیر اصلی خودش.
این تعابیری که در زیارت جامعه کبیره وجود دارد، همهاش دلیل بر این مدعای ماست.
در روایت دیگر پیامبر(ص) فرمود: «يَا سَلْمَانُ خَلَقَنِيَ اللهُ تَعَالَى مِنْ صَفْوَةِ نُورِهِ وَ دَعَانِي فَأَطَعْتُهُ»؛ خدای تبارک و تعالی من را از نور خاص خودش آفرید و مرا دعوت به خود کرد و من اطاعت کردم، «فَخَلَقَ مِنْ نُورِي عَلِيّاً وَ دَعَاهُ فَأَطَاعَهُ» از نور من علی را خلق کرد و او را هم به سوی خودش دعوت کرد، و او هم اطاعت کرد. سپس فرمود «فَخَلَقَ مِنْ نُورِي وَ نُورِ عَلِيٍّ فَاطِمَةَ وَ دَعَاهَا فَأَطَاعَتْه»؛ ميفرمايد از نور خود رسول خدا(که صفوهی نور خداست)، و نور علی، فاطمه را خلق کرد و او را نيز به سوی خودش خواند، فاطمه هم اطاعت کرد.
ما به چنین مخلوقی که خلقت او مقدم بر آفرينش تمام خلایق است، همراه با نور رسول خدا و نور امیرالمؤمنین است، به چنین عزیزی، به چنین دُردانهی در عالم وجود افتخار میکنیم و برای چنین موجودی عزاداریم.
شخصیتی که به مقتضای خلقت نوریاش و همین روایات کافی است که بگوئیم همان گونه که ائمه ما ولایت تکوینی داشتند، فاطمهی زهرا(سلام الله علیها) هم داشته است. روایات عجیبی در همین زمینه وجود دارد.
روایات مربوط به دستاس را ببینید. اصحاب رسول خدا(ص)؛ سلمان، ابوذر، عمار میگویند ما میآمدیم پشت در خانهی فاطمه، حضرت مشغول خواندن قرآن بود، ولی دستاسش حرکت میکرد. به ارادهی چه کسی حرکت میکرد؟ به ارادهای که خدای تبارک و تعالی به او داده بود و نظير این روایات فراوان است.
چنین موجودی که خدا به او این عنایت را کرد؛ قبل از خلقت آسمان و زمین از نورِ رسولش و نور ولیاش او را آفرید و چنین قدرتی به او داد، یک چنین وجودی که در روز قیامت آن مقام شفاعت عظما و شفاعت کبری را دارد.
خوشا به حال شما شعرا، خوشا به حال شما خطبا، خوشا به حال شما عزاداران فاطمهی زهرا(سلام الله علیها)، آن روزی که منادی در روز قیامت ندا میدهد که ندای خود حق تبارک و تعالی است و ميفرمايد «يَا حَبِيبَتِي وَ ابْنَةَ حَبِيبِي»، -چه عنوان خوبی را برادر عزیزمان جناب آقای برقعی و دوستانشان برای این سوگواره انتخاب کردهاند؛ «محبوبه خدا»، این عنوان شاید از خیلی از عناوینی که تا کنون مطرح شده بهتر باشد-، خدا در قیامت حضرت را چنين صدا میزند «يَا حَبِيبَتِي وَ ابْنَةَ حَبِيبِي سَلِينِي تُعْطَيْ» از من بخواه تا به تو عطا کنم «وَ اشْفَعِي تُشَفَّعِي فَوَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَا جَازَنِي ظُلْمُ ظَالِمٍ»؛ خدا میفرماید فاطمه جان هر چه میخواهی بخواه و هر کسی را میخواهی شفاعت کن، که شفاعت تو قبول میشود.
بعد بيبي دو عالم عرض میکند: «اِلَهِي وَ سَيِّدِي ذُرِّيَّتِي وَ شِيعَتِي وَ شِيعَةَ ذُرِّيَّتِي وَ مُحِبِّيَّ وَ مُحِبِّي ذُرِّيَّتِي»؛ باز میفرماید آنکه محبّ من بوده میخواهم شفیع او شوم. این مقامات، این ویژگیها را در کدام زن در تاریخ سراغ داریم؟
لذا هر سال باید فاطميه باشکوهتر شود، اینکه مراجع بزرگ ما فریاد میزنند که نسبت به فاطمیّه توجهاتمان را بیشتر کنیم برای آن است که مبادا با غفلت و بیتوجهی ما این سرمایه از ما گرفته شود یا خدای نکرده از این سرمایه بهرهمند نشویم، هر سال باید فاطميه باشکوهتر باشد، هر سال باید کتابهای متعدد از شعرای عزیز ما به میدان این جلسات و به میدان ادب درآيند تا همه از آن استفاده کنند.
من از حضور شما عزیزان تشکر میکنم.
به این نکته فکر میکردم فاطمهای که قدرت دارد به لطف و اذن خدا دستاس در خانهی او بچرخد، فاطمهای که مانند حضرت مریم، رزق او از ناحیهی خدا در کنار او حاضر میشود، فاطمهای که همهی ملائکه خادم او بودند و میتوانست برای دفاع از امیرالمؤمنین(ع) راه دیگری را طی کند، این قدرت را داشت وقتی که ما او را حجّت میدانیم بر حسب این روایات ولایت تکوینی را برای حضرت قائل هستيم، او قدرت داشت که پشت در قرار نگیرد، او قدرت داشت که نگذارد بر بازویش ضربه وارد شود، او قدرت داشت دستی را که بخواهد سیلی بر صورتش بزند عاجز کند، اما چرا این مسائل را ترک کرد؟ سرّی است که باید در قیامت برای اهلش إن شاء الله روشن شود.
خدایا همهی ما را مشمول عنایات خاص فاطمه زهرا، امیرالمؤمنین و اولاد آنها(عليهم السلام) قرار بده.
خدایا انقلاب ما، نظام ما، رهبری معظم ما، حوزههای علمیه و مراجع ما را در کنف عنایات خاصهی حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) محفوظ بفرما.