آیت الله فاضل لنکرانی در دیدار جمعی از اساتید و طلاب مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد فرمودند نپرداختن به استخراج اعتقادات از کلام ائمه اطهار(ع) به صورت تحلیلی یک خلأ بزرگ در حوزه علمیه است،
شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) – آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد:نپرداختن به استخراج اعتقادات از کلام ائمه اطهار(ع) به صورت تحلیلی یک خلأ بزرگ در حوزه علمیه است، عنوان کرد: اگر این مهم در حوزههای علمیه بهدست آید به یقین در مرحله نخست آثار و برکات بسیاری را برای شیعیان در پی خواهد داشت و سپس سبب ناکام ماندن دشمنان اسلام و اهلبیت(ع) خواهد شد.
به گزارش شفقنا،آیت الله فاضل لنکرانی ،عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار جمعی از اساتید و طلاب مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد در دفتر ایشان در قم ، با اشاره به این که نپرداختن به استخراج اعتقادات از کلام ائمه اطهار(ع) به صورت تحلیلی یک خلأ بزرگ در حوزه علمیه است، عنوان کرد: اگر این مهم در حوزههای علمیه بهدست آید به یقین در مرحله نخست آثار و برکات بسیاری را برای شیعیان در پی خواهد داشت و سپس سبب ناکام ماندن دشمنان اسلام و اهلبیت(ع) خواهد شد.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که علمای اسلام در زمینه جمعآوری احادیث معصومین(ع) تلاشهای بسیاری کردهاند، اظهار داشت: معاندین و افرادی همچون ابن تیمیه هنگام مواجهشدن با احادیثی که دلالت بر مدح معصومین(ع) میکند به دروغ اشکال در ضعیف بودن سند آنها کرده و آنها را رد میکنند.
وی افزود: اگر بتوانیم با روش «تحکیم مضامین» و تحلیل احادیث بهوسیله حدیث و یا آیات دیگر، مضمون یک حدیث را استحکام بخشیم دیگر دشمنان نمیتوانند با اشکالهای بی پایه و اساس به معارف نورانی اهلبیت(ع) خدشه وارد کنند.
استاد خارج فقه واصول حوزه علمیه قم گفت: دو جلد از موسوعه عقاید ائمه اطهار(ع) منتشر شده که هدف از انتشار آن، بیان عین کلمات ائمه(ع) و بررسی اجتهادی این نصوص و ارایه آنها است؛ دو جلد این موسوعه مرتبط به علم الهی است که منتشر شده است.
وی تصریح کرد: این تحقیقات برکات و ثمرات بسیاری زیادی برای شیعه دارد که باید از آن به خوبی بهره برد؛ مباحثی چون توحید، از سوی ائمه ما تشریح شده که اگر این عقاید را با مباحثی چون عقاید وهابیت بسنجیم متوجه می شویم که وهابیت عین شرک است.
آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: علمای بزرگ ما در طول تاریخ کتب فراوانی پیرامون ائمه اطهار(ع) نوشته اند؛ دشمنان نیز در این سالها سعی کرده اند که در سند این روایات تشکیک ایجاد کنند؛ اگر منهاج السنه ابن تیمیه را مشاهده می کنیم هر حدیثی که در فضایل اهل بیت(ع) بیان شده و مورد اتفاق اهل حدیث و علمای شیعه و سنی است را رد می کند.
رئیس موسسه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: سندشناسی و مقابله سندی بااین تفکرات یک راه است ولی راه دیگری نیز وجود دارد؛ یعنی باید کاری که فقهای ما در فقه انجام می دهند، انجام دهیم، می توانیم به توفیقات و ثمرات بسیاری برسیم؛ نظیر کاری که شیخ انصاری در تجمیع ظنون انجام دادند باید در زمینه احادیث با تجمیع مضامین نیز به کار ببریم.
وی تصریح کرد: حدیث غضب حضرت زهرا(س) از سوی همه علمای شیعه و سنی و روات و اصحاب ذکر شده است ولی افرادی چون ابن تیمیه تشکیکاتی در این حدث آورده، ولی اگر در این زمینه به همین شکل اجتهادی عمل کنیم و احادیث ولادت و تکریم پیامبر را در کنار هم قرار دهیم به راحتی حدیث غضب حضرت زهرا(س) قابل اثبات است.
آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: فراتر از اینکه روایات را از راه سند و محدث و روای کنکاش کنیم باید روایات مرتبط به موضوعات خاص در کنار هم قرار گیرد و تجمیع مضامین صورت گیرد، نتایج عالی را استخراج خواهیم کرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: روایت حدیث من مات و لم یعرف… به خوبی از آیات مرتبط به مهدویت استخراج می شود؛ یا روایت وجوب حج نیز از آیات خاص حج در قرآن استخراج می شود.
وی تصریح کرد: جنایت ابن تیمیه از داعشیون بسیار بیشتر است؛ محمد بن عبدالوهاب که این افکار باطلی که این جنایت را بر بشریت تحمیل کرد بنیان همه این جنایات را گذاشت؛ اگر دین تحریف شود منتج به این خونریزی ها می شود و اسلام نیز با تروریسم معنی می شود.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تعلیم دیدن بر اساس روش تحلیلی را برای طلاب علوم دینی امری ضروری معرفی کرد و ادامه داد: امروزه پر واضح است که اگر یک طلبه بتواند با اراده قوی و خوب درس بخواند در آیندهای نه چندان دور تبدیل به یک ستون علمی خواهد شد که در هرجای جهان میتواند در مقابل جریانهای فکری ضد دین ایستادگی کرده و پرچمدار حریم ولایت باشد.
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی گفت: دین ما نیازمند هادی است و هر دوره ای نیازمند یک امام هستیم زیرا دین بدون امام همچون وسیله نقلیه ای است که بدون راننده در جاده در حال حرکت است.
وی تصریح کرد: غیراز مکتب اهل بیت(ع) هیچ چیز دیگری را نمی توان به عنوان اسلام پذیرفت و آن را تحلیل کرد.
استادبرجسته حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: طلاب و دانشپژوهان علوم دینی باید خدمت به دین را سرلوحه زندگی خویش قرار داده و پس از اتمام سطوح عالی همواره در خدمت معارف نورانی معصومین(ع) باشند، آن را برای همگان تبیین کنند و این مهم را بدانند که غیر از مکتب اهلبیت(ع) هیچ اسلامی وجود ندارد.
مرکز مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد با نام مرکز تخصصی کلام ۲ سال قبل از طرف مرکزفقهی ائمه اطهار (ع) با اشراف ایت الله محمد جواد فاضل لنکرانی تاسیس گردید و در حال حاظر ۴۰ طلبه نخبه مشهد مقدس اشتغال به تحصیل می باشند