نام درس: فقه
نام استاد: حضرت حجت الاسلام و المسلمین بیگدلی(زید عزه)
1. در کتاب النذر روایتی است بدین مضمون در جواب شخصی که «جعل علی نفسه شکراً لله رکعتین» حضرت فرمودند: «انی لاکره الایجاب ان یوجب الرجل علی نفسه...» آیا این روایت در مقام ارشاد است؟ اگر در مقام ارشاد است مرشد الیه آن چیست یا در مقام مولویت؟ اگر چنین است چه حکمی استفاده میشود؟ هرکدام است بیان نمایید و اگر مستفاد از روایت نذر حزازت و منقصت دارد چرا ائمه(ع) نذر مینمودند؟((روایتی است در حج واجب بالنذر ، شرح آنرا خواسته ام)) (3 نمره)
2. در روایت منصور بن حازم عن ابی عبدالله(ع) قال: قال رسول الله(ص) «لا یمین لمملوک مع مولاه ولا بین الولد مع والده ولا للمرأة ومع زوجها» احتمالات در این روایت از لحاظ اینکه آیا چیزی مقدر است یا خیر و علی فرض التقدیر کلمه «مقدر» چیست و نظریه مرحوم آیة الله آقای خوئی(ره) را بیان نمایید. (3 نمره)
3. «اذا نذر أو حلف المملوک باذن المالک ثم انتقل الی غیره بالارث أو البیع أو نحوه هل یبقی علی لزومه أم یحتاج إلی إذن المالک الجدید أم فیه تفصیل» بیان نمایید. (3 نمره)
4. مرحوم سید دارد «لو نذر الحج ولم یقیده بزمان فله التأخیر الا اذا ظن الموت أو الفوت فما لم یظن الفوت أو الموت لا یجب علیه المبادرة» راجع به ظن موت یا موت آیا ما قبول نمودیم یا خیر و هرکدام است چرا و ضمناً یک ضابطه در این مسئله عرض نمودیم با لحاظ آن ضابطه معلوم میگردد در چه مورد تأخیر جایز است و در چه مورد تأخیر جایز نیست. (3 نمره)
5. لو نذر الاحجاج معلقا علی شرط کمجیئی المسافر او شفا المریض فمات قبل حصول الشرط مع فرض حصوله بعد ذلک و تمکنه منه قبله .
آیا در این صورت وجوب قضاء هست یا خیر ؟ ( باذکر دلیل)
و بر فرض وجوب قضاء بفرمائید آیا از ثلث خارج می شود یا از اصل ؟( عقیده مرحوم آیت الله خوئی را با ذکر دلیل بنویسید)
6. در بحث نیابت، شرایع فرموده فی النیابة شرائط للنائب فهی ثلاثة الاسلام وکمال العقل وان لا یکون علیه حج واجب» صاحب جواهر در ذیل این عبارت دارند «وعن بعض النسخ النیابة ولعلّها الصق بتمام التفریع فی العبارة» ما در اینجا اشکالی بر صاحب جواهر داشتیم آن اشکال چه بود و آیا اگر عبادات صبی را شرعی دانستیم نه تمرینی، نیابت صبی صحیح است یا خیر؟ هر کدام است با ذکر دلیل بنویسید. (3 نمره)
(دو نمره برای حضور در کلاس و عدم حضور)