معاونت آموزش
ویژه‌‌نامه صراط
ویژه نامه آشنایی طلاب مقدمات با دوره‌ تخصصی فقه و اصول
مصاحبه پیرامون فعالیتهای آموزشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با:
استاد جواد فاضل لنکرانی
استاد قاضی زاده
استاد حسینی آملی
استاد علیدوست
استاد حسینی نسب
آقای رحمان پور
حجره نوشته 1
روز اول که آمد، سراسر استعداد بود. آنقدر جنب و جوش داشت که معروف شد به علامه. استادان هم به نام علامه حضور و غیابش می‌‌کر دند. یادم است که یکبار اشتباهی روی برگه امتحانش به جای اسمش، علامه نوشت...
روز درس اخلاق استاد... با آن نگاه عاشقانه اش وقتی متوجه علامه شد، دست گذاشت روی شانه اش و گفت: ان شاء اله عاقبت به خیر شی... علامه هم که فکر کرد واقعا علامه است با یک نگاه البته جوانانه به استاد گفت فقه آل محمد (ص) روی زمین مانده و عجیب احساس مسئولیت می‌‌کنیم. استاد تبسمی کرد و با مزاح گفت: خدا به فقه آل محمد (ص) رحم کند... بچه ها خندیدند و علامه فقط خجالت کشید...
حجره نوشته 2
تخصص می‌‌خواهیم... جامعه و زمان به ما این فرصت را نمی دهد که در همه علوم و فنون با این گستردگی تبحر پیدا کنیم.
آخ که دیگه سرش داشت سوت می‌‌کشید... روز و شب اش به راه رفتن سپری شده بود... به قول رفقا اگر به پاهایش دستگاه نصب می‌‌کردند احتمالا منفجر می‌‌شد. فکرش دو قسمت بیشتر پیدا نکرده بود قسمت اول: آینده قسمت دوم: تخصص . بعد از شش سال می‌‌خواست راهش را پیدا کند...
دل را زد به دریا و رفت پیش استادش؛ با کلی قیل وقال و آب و تاب از دغدغه های آینده گفت... حرفهایش که تمام شد استاد یک جمله گفت: من جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا...
پیش از سخن
روی سخن این مقال جامعه طلاب جوان و پرشور حوزه مقدسه علمیه است. آنان که با امید به آینده روشن و با همت و پشتکار پای در عرصه جهاد علمی نهاده اند. این سطور بر آن است که هر چند کوچک راهنما باشد. راهنمای مسیر پر فراز و نشیب آینده علمی این عزیزان که می‌‌خواهند صحیح انتخاب کنند.
انتخابی آگاهانه و عالمانه که بتواند به بهترین نحو انان را در مسیر استفاده از استعدادهای ذاتی شان رهنمون سازد. دغدغه امروز این نسل انتخاب است. انتخاب راهی که نگاره فردا را به روشنی بسازد و نمایه ای از توانمندی های بالای این طلاب عزیز باشد. مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام به عنوان یکی از این هدف ها می‌‌تواند مد نظر باشد هدفی برای پیشبرد اهداف فقهی و اصولی طلاب مستعدی که می‌‌خواهند پای در عرصه فقه بگذارند.
از این رو بر آن شدیم تا در مصاحبه هایی با چند تن از بزرگان عرصه فقه وفقاهت راه را بر شما هموار کنیم.
این بزرگان از فقه و از بایسته های تخصص گرایی در این مسیر گفته اند.
گفت و شنود های ما بر حول محور اهمیت تخصص در فقه و اصول و همچنین معرفی برنامه های آموزشی این مرکز بوده است.
امیدواریم که هر چند کوچک توانسته باشیم در تحقق آینده روشن شما گامی برداشته باشیم.
جواد نوروزی گهر

سخن حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(رحمة الله علیه):
ما دلمان می‌‌خواهد ان شاء الله مرکز خوبی به وجود آید که تحولی در حوزه ایجاد نماید و فقهای ارزشمندی که بشر بتواند کاملا از علم آنها استفاده کند بوجود آیند و افراد لایقی تحویل جامعه شوند که برای آینده اسلام مفید باشند، خصوصا در خدمت به فقه شیعه که غنی ترین فقهی است که در عالم تصور می‌‌شود.

**************************

مصاحبه استاد جواد فاضل لنکرانی
حضرت آیت الله شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی(دامت برکاته) ریاست مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام9 و چهره‌‌ای شناخته شده در عرصه علوم اسلامی است. این استاد معظم حوزه به سبب سالها انس با نهاد مرجعیت و آشنایی عمیق با جامعه حوزوی می‌‌تواند راهگشای ما در این صراط اقوم باشد. بدین سبب از ایشان خواستیم تا ما را با پاسخ های حکیمانه شان سیراب کنند.
1-ضرورت گرایش به مباحث فقهی و اصولی در دوران سطوح عالی را تبیین فرمایید:
ما معتقدیم که اصول پایه همه علوم دینی می‌‌تواند باشد. یک طلبه اگر بخواهد فقیه باشد( یا در هر رشته ای از علوم اسلامی تخصص پیدا کند) نیازمند علم اصول است. از این رو اصول، منطق همه علوم است و فقط متعلق فقه نیست و برای گذراندن تمام مراحل علمی خود در تمام گرایش ها نیازمند بهره مندی از دوره های فقه و اصول است. یعنی طلبه تا یک دوره موفق فقه و اصول را طی نکند و یک چارچوب صحیح فقهی و اصولی در ذهن او شکل نگیرد نباید وارد عرصه های دیگر شود و دلیل این امر آن است که بدون تحقق این مهم احتمال شکل گیری مبانی مغایر با اصول فراوان است. لازمه طی صحیح این مرحله حضور در مراکزی همچون مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام است که با روش متقن و صحیح در پی آماده سازی این نسل می‌‌باشد. در این روش ذهن یک طلبه برای آشنایی با مبانی مختلف و صاحب نظر شدن آماده می‌‌شود .
2- چرا تاکید شما برای گذراندن دوره سطوح عالی بر مرکز فقهی است؟
زیرا این مرکز ثمره احساس ضرورت یک مرجع بزرگ شیعه است که خود علاوه بر طی سالهای عمر پربرکتشان در دروس حوزوی، عهده دار اداره این حوزه مقدسه نیز بوده اند این مرکز حاصل تجربیات کهن ایشان و همچنین احساس دغدغه این بزرگ مرد برای پر کردن خلاهای موجود است. و در یک جمله آنچه که این بزرگ مرد در طی 70 سال فعالیت حوزوی دریافته بودند در این مرکز عملی شده است.
3- پیرامون روش های علمی-آموزشی مرکز فقهی توضیح فرمایید.
در رابطه با روش های علمی این مرکز دو امر، بسیار مورد تاکید و برای طلاب سطح حائز اهمیت می‌‌باشد: اول کلاسهای تابع و بررسی متون و نظرات بزرگان و دیگری تقریر نویسی می‌‌باشد.پیرامون کلاس های تابع مهمترین فائده، تقویت و شکل گیری روحیه نظریه پردازی و آشنایی با مبانی در میان دانش پژوهان است. از جمله نکات دیگری که ما به آن تاکید داشته ایم آشنایی طلبه با نوشتن مباحث علمی است که ما از آن به عنوان تقریر نویسی یاد می‌‌کنیم فائده مهم این روش روشن شدن نقاط تاریک و مبهم درس است. در واقع تقریر کاشف از فهم دقیق و به عبارت دیگر دال بر فهم کامل و جامع از مطلب است و این یکی از نکاتی است که در دروس عمومی از آن غافل اند.
باتشکر از شما و آرزوی سربلندی برای همه عزیزان

مصاحبه استاد قاضی زاده
استاد حجه الاسلام والمسلمین محمد حسین قاضی زاده معاونت آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام و عضو شورای عالی آموزش این مرکز می‌‌باشد. این استاد سطوح عالی و خارج حوزه علمیه سال هاست که در عرصه تربیت و رشد علمی طلاب فعال است. سال ها تعامل با طلاب جوان و نگاه ویژه ایشان به مسائل آموزشی و پژوهشی طلاب، ما را بر آن داشت تا در مصاحبه ای از نظرات این استاد معظم بهره مند گردیم.
*با درود به روح پر فتوح مرجع عالیقدر، حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی قدس سره که بنیان گذار این مرکز عظیم فقهی بوده اند بیان می‌‌دارم  بحث تخصصی را برای دروس سطوح عالی مطرح نمودن از لحاظ اصطلاحی صحیح نمی باشد زیرا طلاب این مرکز همانند سایر طلاب آزاد در تمام دروس شرکت می‌‌نمایند و تنها ویژگی خاص آن، روش دقیق درس گیری است. اما آفتی را که سالهاست حوزه گرفتار آن گردیده است موضوع بها دادن به حفظیات در درس حوزه و غافل شدن از فهم دقیق و تعمیق مطالب است که نتیجه آن ضربه مهلکی است که به بدنه علمی حوزه وارد می‌‌شود و ما در این مرکز برای از بین بردن این مشکل گام های بلندی را در روشهای علمی خود برداشته ایم.
* حواشی از جمله کارهای بدیع و منحصر به فرد این مرکز است. 12 سال پیش در یک کارگروه علمی کوچک این برنامه کلید خورد و 6 سال است برنامه آموزشی مدون در کلاسهای منظم برگزار میگردد و از نتایج بسیار مهم این روش بنا بر اذعان اساتید و دانش پژوهان مرکز تحقق قدرت تحلیل و فهم عمیق است و این مهم را در مقایسه با سایر طلاب می‌‌توان به وضوح دریافت.
* برنامه تقریر نویسی در راستای جبران کاستی مهم طلاب حوزه یعنی ضعف نویسندگی در برنامه آموزشی مرکز گنجانده شد و ما طلاب را موظف به نوشتن تقریرات پژوهش محور کردیم و همچنین برای آن ها کارگاههای آموزشی ویژه تقریر نویسی و تحقیق برگزار کردیم. هر چند این امور ابتدایی است و محور برای نائل شدن به قدرت نویسندگی خود طلاب هستند که باید با زحمات فراوان به این ویژگی ها دست یابند. تا بتوانیم این کمبود را در حوزه های علمیه که از لحاظ علمی پیشرفت های خوبی داشته اند اما از لحاظ تحقق برخی از ویژگی ها دچار ضعف می‌‌باشد جبران نماییم.

مصاحبه استاد حسینی آملی
مقدمه: استاد سید مفید الدین حسینی آملی سالهاست که در عرصه تدریس و تربیت طلاب جوان فعالیت می‌‌کند. ایشان عضو شورای عالی آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام و از مدرسین دروس سطوح عالی و خارج حوزه می‌‌باشد. سال ها تدریس ایشان در مدارس مقدمات باعث شد که آشنایی کامل بر فضای اندیشی طلاب جوان پیدا کند.
از این استاد معظم خواستیم که به تشریح جایگاه تخصص گرائی در فقه واصول و آینده علمی جامعه پر خروش حوزه  بپردازد.
سؤال اول: جایگاه مراکز تخصصی فقه و اصول و اهمیت آن را چگونه ارزیابی می‌‌کنید:
*بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.
فقه و اصول در میان علوم حوزوی از جایگاه رفیعی برخوردار اند و به عبارت دقیق تر این علوم به منزله ام العلوم در حوزه علوم اسلامی محسوب می‌‌شوند. زیرا فقه و اصول بیان کیفیت تحقیق و پژوهش در علوم اسلامی و منطق فهم کارشناسانه دین می‌‌باشند و به واسطه این جایگاه و اهمیت از یک سو و همچنین توسعه علوم اسلامی از سوی دیگر و نیز عدم توانایی و فرصت کافی برای تسلط بر این گستره عظیم  بزرگان حوزه این علوم را رکن قرار داده اند و از آن به عنوان منطق و روش همه علوم اسلامی یاد کرده اند. از این رو لازمه کارشناسی دین، فهم دقیق و عالمانه این دو علم می‌‌باشد. نکته مهم دیگر تاکید بزرگان و تلاشهای وافر آنان برای تنقیح و توسعه این علوم است. زیرا که این علوم موروث اهل بیت علیهم السلام می‌‌باشد و برای هر کارشناس خبیر در مسائل دینی از ضروریات محسوب می‌‌شوند.
با توجه به این نکات جایگاه مراکزی که در زمینه فقه و اصول به صورت تخصصی دائر شده اند بسیار مهم می‌‌باشد. زیرا که این مراکز تخصصی، تامین کننده مادر علوم اسلامی می‌‌باشد و بر دانش پژوهان علوم اسلامی لازم است با توانمندی در فقه و اصول خود را برای پژوهش و تولید علم در رشته های مختلف علوم اسلامی آماده کنند و بدون شک جایگاه مراکز تخصصی فقه و اصول برای تامین این هدف عالی شاخص تر است.
سؤال دوم: از جمله روشهای بدیع و منحصر به فرد در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برنامه آموزشی تقریر نویسی و کلاسهای بررسی حواشی و تعلیقات بر کتب رسائل، مکاسب و کفایه می‌‌باشد این روشها را چگونه ارزیابی می‌‌کنید و تفاوت طلابی که با این روش به تحصیل می‌‌پردازند با دیگر طلاب چه می‌‌تواند باشد؟
*قبل از پاسخ این سوال، تذکر یک نکته مهم و حائز اهمیت در این مرکز که موجب اعتماد و اطمینان به برنامه های آن است، ضروری است و آن اینکه تمام برنامه ها و روش های علمی با نظر ، تاکید و تائید مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی قدس سره بوده است.
اما برنامه های این مرکز به طور کلی چند ویژگی دارد:
1- انتخاب طلبه ها، و آن هم به این صورت می‌‌باشد که پس از طی مراحلی تعداد اندکی از با استعداد ترین طلبه ها پذیرفته می‌‌شوند و این باعث می‌‌شود که کلاسها از جهت علمی  پر جنب و جوش باشد.
2- نکته دیگر سطح بالای طلاب است که باعث تلاش و افزایش مطالعه استاد می‌‌گردد و استاد را برای طرح مباحث دقیق و پر چالش تشویق می‌‌کند از دیگر محاسن پذیرش طلاب هم سطح آن است که دیگر استاد نیاز ندارد همچون دروس عمومی حوزه رعایت اضعف مستمعین را بنماید بلکه به علت بالا بودن مرتبه علمی طلاب، استاد دغدغه فهم مطلب از سوی طلاب را ندارد و همچنین تلاش این مرکز با توجه به اطلاع بنده آن است که اساتید توانا و مبرّز را بر سر این کلاسها حاضر نماید.
3- کار مهم دیگر بحث جزوه نویسی و خلاصه نویسی است که موجب می‌‌شود الف) مطالب در ذهن طلبه تعمیق شود ب) همچنین باعث می‌‌شود دانش پژوه مجموعه کاملی از معلومات خود را مکتوب داشته باشد. ج)قدرت نویسندگی در طلبه تقویت شود. د) روشن شدن کاستی ها و نواقص علمی طلبه که از طریق تصحیح نوشتار توسط اساتید، حاصل می‌‌شود.
4- یکی از تفاوت های شاخص روش علمی این مرکز با دروس آزاد حوزه آن است که طلاب مکلفند هفته ای دو جلسه با حضور استاد توانمندی جزوه مدون از حواشی و تعلیقات نقدی و توضیحی بعضی از بزرگان را مورد بررسی قرار دهند که این امر با نظارت استاد و مطالعه قبلی طلبه ها همراه است. همچنین قسمتی از زمان کلاس به برطرف شدن اشکالات متن اختصاص دارد.
در اینجا به بعضی ثمرات این روش اشاره می‌‌شود:
الف) تعمیق مطالب کتاب: درس گرفتن طلبه در محضر یک استاد و بررسی مشاکل آن در نزد استاد دیگر باعث می‌‌شود که فهم طلبه عمق بیشتری پیدا کند.
ب) بررسی متون توسط خود طلاب تحت نظارت اساتید و حل مشاکل علمی کتاب
ج) آشنایی با عبارات علماء
د) تقویت قوه اجتهاد با تمرین و نقد و بررسی اقوال علماء
ه) خوانده شدن تمام مطالب کتاب
5- اما نکته آخر دسترسی شایسته طلاب به نشست های علمی پژوهشی مرکز است که این نعمتی است برای طلاب که می‌‌توانند در این کارگاههای علمی شرکت کنند و از جدید ترین تولیدات علمی آگاهی پیدا کنند و نیز دسترسی به کتابخانه غنی برای مطالعات.
در آخر امیدوارم طلاب مستعد با مراجعه به چنین مراکزی آینده علمی روشنی را برای خود ترسیم کنند.

مصاحبه استاد علیدوست
حضرت استاد حجه الاسلام والمسلمین علیدوست چهره ای نام آشنا در عرصه علوم حوزوی، مولف کتابهای فراوان علمی در زمینه فقه و اصول  و از جمله کسانی است که در بحث تربیت علمی طلاب دارای نظریه ها و راهبردهای عالمانه و کار آمد می‌‌باشد. این عضو شورای عالی آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام علی رغم مشغله های فراوان در مصاحبه ای به بیان شموس این صراط اقوم یعنی مسیر طلبگی پرداختند ایشان در کتابی به نام صراط بایسته های مسیر را به تفصیل بیان کرده اند که در این مصاحبه به بخشی از آن موارد اشاره خواهد شد.
* بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین و اهدنا لما اختلف فیه باذنک انک تهدی لما تشاء
تشکر می‌‌کنم از همه عزیزان؛ شما سعی مشکور و تلاش محمودی را انجام می‌‌دهید ان شاء الله خداوند اجرتان دهد.
اما پیرامون سوال، من تعجب می‌‌کنم که چرا بحث ضرورت در اصول و فقه مطرح می‌‌شود در حالی که امروز باید از بحث تخصص عبور کنیم و به یک بحث ماورائی یعنی تمحض در فقه و اصول برسیم که هر دو را توضیح خواهیم داد.
پیرامون تخصص در مقابل کسانی که معتقدند فقه و اصول بیش از اندازه فربه شده و نیاز به رژیم دارد  و یا به تعبیر آن عزیز که مگر بعد از آقای خوئی کار نکرده ای در فقه وجود دارد؟! متذکر می‌‌شوم این تصور غلط است و راه پیش رو نامتناهی است.
نکته دیگر پیرامون کسانی است که معتقدند اصول فقه ار لحاظ حجم افزایش یافته است ولی من معتقدم  از لحاظ تعداد مسائل ما هنوز یک دفتر داریم در حالی که باید سه دفتر داشته باشیم. مسیر ما در اصول فقه تا به حال فقط وظیفه فهمنده و روش استنباط را بیان کرده ایم (وظیفه مجتهد)؛ اما شارع و مبینان شریعت در بیان شریعت چه وظیفه ای دارند؟! اصول فقه در برابر آن ساکت است. در حالی که این دفتر دوم از لحاظ اهمیت کمتر از دفتر اول نیست.
دفتر سوم فلسفه فقه است مانند عرف، مصلحت و ... که ما معتقدیم فلسفه فقه بخشی از اصول فقه است. ما نمی توانیم بگوییم که در اصول فقه کار شده و به نهایت رسیده است در حالی که هنوز دو سوم آن مانده است. ما نیاز به افرادی داریم که با آزاد اندیشی و فعالیت فراوان تراث گذشته را نقد کنند و به ترمیم و تکمیل مسائل بپردازند. به طورخلاصه امروز مواجه با هزاران مسئله در زمینه سیاست، اقتصاد و پزشکی هستیم که در فقه به آنها پرداخته نشده است. مسائل مستحدثه ما فقط سفر به کره ماه و نحوه نماز خواندن در آن نیست، ما نیاز به افراد ویژه دان و متخصص داریم. نکته مهم تر این است که امروز ؛تخصص مشکل را حل نمی کند و نیاز به تمحض در فقه و اصول داریم،  یعنی متخصصین در فقه و اجتهاد باید فعلیت کارشان در یک باب خاص باشد و این معنای تمحض باعث می‌‌شود که جامع منقول و معقول نداشته و در پی تربیت  ویژه دان های ابواب مختلف فقه باشیم
 *با توجه به این مهم که فضلا باید متون را سنجیده  و حساب شده مطالعه کنند از این رو ارتباط با تراث یعنی حواشی و تعلیقات بسیار مهم است. اما نه هر حاشیه و تعلیقه ای! حواشی پرونده باز کن! مانند حاشیه مرحوم ایروانی. لذا باید با انتخاب آگاهانه حواشی که توسط اساتید فن صورت گرفته باشد طلبه به تعلیقات مراجعه کند و آن چه که در مراجعه و بررسی حواشی مهم جلوه می‌‌کند نظارت اساتید است و زمان مراجعه به این حواشی دورانی است که مشغول به تحصیل در متن می‌‌باشند از این رو طلاب باید از سوف افعل ها بپرهیزند.
امیدوارم طلاب مستعد با تلاش در دو بخش تخصص و تمحض موفق باشند.

مصاحبه استاد حسینی نسب
استاد حجه الاسلام و المسلمین سید مصطفی حسینی نسب متولد 1356 است. سال 1375 وارد حوزه شد و پس از 4 سال وارد دروس سطوح عالی گشت. مقطع سطوح عالی را با ورود به مرکز تخصصی ائمه اطهار علیهم السلام به صورت جدی پی گرفت هوش و استعداد بالا به او این امکان را داد که  توامان در مرکز فقهی و موسسه امام خمینی به تحصیل بپردازد. ایشان هم اکنون با تدریس در هر دو موسسه و تحصیل در رشته دکتری موسسه امام از اساتید موفق و جوان مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام می باشد.
1- فواید کلاسهای تابع مرکز فقهی از نظر شما چیست؟
* سوال شما را از دو منظر پاسخ می دهم یکی از منظر طلبه ای که با این روش در مرکز درس خوانده است و دیگری از منظر استادی که به تدریس این روش می پردازد نکاتی را که در ذیل به آن اشاره می کنم ثمره سال ها انس با این حواشی در دوران تحصیل و تدریس است. حواشی دو فایده مهم برای طلبه دارد: اول حواشی توضیحی است که باعث می شود قسمت های سنگین متن در فضای کلاس برای دانش پژوه حل شود و دوم مربوط به حواشی نقدی است که این تعلیقات قوه استنباط و اجتهاد را در طلبه تقویت می کند. مراجعه به نظرهای مختلف در کنار آرای صاحب کتاب باعث میشود که ما با توجه در تفاوت های این متون و نظرات، قدرت نقادی و دقت خود را بالا ببریم. بنده وقتی خودم را با سایر دوستان هم سطحی که در این مرکز تحصیل نکرده اند مقایسه میکنم متوجه این مهم می شوم که حضور در کلاسهای حواشی باعث افزایش قدرت مانور و روحیه نقادی در بنده شده است که این مهمترین ویژگی برای حضور در دروس خارج است. اما نکته بسیار مهم، مایز و حیاتی در کلاسهای حواشی نظارت استاد است زیرا طلبه های دروس عمومی نیز ممکن است به تعلیقات مراجعه کنند اما این مراجعه اگر تحت نظارت استاد نباشد یک تالی فاسد دارد و آن بر زمین ماندن کلام شیخ است. یعنی قبل از آنکه حرف صاحب کتاب اصلی فهم شود آراء دیگر موجب تزلزل آن می شود اما در کلاسهای تابع مرکز فقهی ابتدا استاد نظر شیخ را اثبات میکند و سپس به بررسی آرای دیگران می پردازد
2- تاثیر تقریر نویسی را بر روند تحصیلی طلاب چه می دانید؟
* نظام حوزه به علت فضای خاص خود بنیه گفتاری را تقویت می کند اما موجب تضعیف ویژگی نوشتاری می شود. ولی تقریر نویسی در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام علاوه بر حل این معضل بزرگ یعنی تقویت استعداد نویسندگی، جهل مرکب طلاب را در فهم مطالب کتب از بین می برد زیرا دانش پژوهان پس از مباحثه و درس گیری دروس مطالب آموخته شده را به نگارش می آورند و سپس این مطالب توسط اساتید تصحیح می شود و نظر صحیح به طلبه اعلام می گردد و این امر سبب می شود که اگر اشتباهی در برداشت طلبه وجود دارد اصلاح گردد.

 
مطالب آقای رحمان پور
حسن علی رحمان پور طلبه برگزیده جشنواره طلاب جوان،  نفر برتر المپیاد کشوری طلاب، پژوهشگر نمونه، نفر برتر امتحان شفاهی حوزه و دانش پژوه موفق و نمونه مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) است. او از دلایل انتخاب مرکز فقهی برای ادامه تحصیل و روشهای آموزشی این مرکز می‌‌گوید:
1- چرا مرکز فقهی ائمه اطهار و روش تخصصی فقه و اصول را برگزیدید؟
فقه به عنوان دانش عهده دار کشف، بیان و روشنگری احکام اسلام در حوزه عمل، از مهمترین شاخه های علوم اسلامی است. ویژگی ممتاز این دانش یکی در قلمرو و گستره آن است که تمامی اعمال و رفتار آدمی را در حوزه های فردی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، عبادی، اقتصادی و ... در زیر چتر فراخ خود می‌‌گیرد.
و ویژگی دیگر ، اثر گذاری مستقیم آن بر رفتار و عملکرد فرد و جامعه انسانی است. روشن است که دانش های حوزوی دیگر همچون فلسفه، کلام، علوم قرآنی، حدیثی و ... در منظومه علوم و معارف اسلامی، هر یک جایگاه ویژه خود را دارا هستند. حوزه باید در آموزش و ترویج و پیشبرد همه علوم اسلامی، رسالت و مسئولیت خطیر خود را به انجام برساند. اما دانش فقه و اصول سبب ژرفا بخشی به فهم، دیگر دانش های اسلامی می‌‌شود. حیات ، استمرار و پاسخگو بودن اسلام به اجتهاد است.
2- پیرامون روش های علمی این مرکز یعنی کلاس های حاشیه و تقریر نویسی توضیح دهید؟
*  از مهمترین فوائد خواندن حاشیه که زمینه آن برای اکثر طلاب مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) ایجاد شده است:
1- آشنایی با منابع: مطالعه منابع گوناگون سبب آشنایی با اندیشه های مختلف می‌‌شود. پس در حقیقت، مطالعه حاشیه محل داد وستد اندیشه هاست و این مهم، سبب پویایی طلاب خواهد بود. بر کسی پوشیده نیست که استفاده از آراء مختلف، آگاهی، خردمندی، اندیشه ورزی و دانایی فرد را بسط و گسترش می‌‌دهد.
2- فراتر از کتاب: آشنایی طلاب با مطالبی افزون تر و فراتر از مطالب کتاب در پی مطالعه حاشیه تحقق می‌‌یابد.
3- تمرکز بر متن: مطالعه حاشیه سبب می‌‌شود که تمرکز بیشتری بر کتاب محوری داشته باشیم و جوانب آن را با دقت بیشتری مورد مطالعه قرار دهیم.
4- ارائه صحیح تر و کامل تر مطالب
5- اکثر طلاب دوره سطح مرکز فقهی به دلیل خواندن حاشیه،با رفتن به دوره خارج زمینه نظریه پردازی بالاتری در مسائل دارند.
فوائد تقریر نویسی:
درک و دریافت مطالب و احاطه و تسلط بر آن یک چیز است و تقریر، ارائه وبیان آن چیز دیگر. هر کسی که بر موضوعی مسلط بود لزوما در تقریر آن توانا نخواهد بود. تقریر و تبیین یک مطلب، جدا از داشته های علمی حاجتمند روان گوئی، شیوایی در پردازش و نیازمند قلم گویا و شیرین است. طلاب مرکز فقهی از دوره سطح ملزم هستند که آنچه را دریافتند به قلم در آورند و از همین جا نواقص خود را پیدا و رفع کنند.


حجره نوشته 3
با صدای بلند اعلام کرد: راه اجتهاد مسدود شده و گذشتگان هر چه بوده است انجام داده اند امروز عصر تکنولوژی است و ما وقت پرداختن به کارهای گذشتگان را نداریم. به  شدت مشغول منبررفتن بود و اصلا حواسش به اطراف نبود. توی این گیر و دار وارد حجره شدم دست به عبایش گرفتم و گفتم: آقا می شود یک سوال فقهی کنم و شما لطف کنید از همان اجتهاد گذشتگان پاسخ بنده را بدهید!؟ بدون اینکه تغییری در صدایش بدهد گفت: بفرمایید... گفتم دوست دکترم می خواهد دستگاههای یک مرگ مغزی را قطع کند به او گفته اند که اگر این کار را بکنی قاتل محسوب می شوی... شما لطف کنید جواب را برایش ایمیل کنید!!!
آخرین اخبار

مقاله علمی:اصاله القصر در شرعیت اسلامی

مقاله علمی:اصاله القصر در شرعیت اسلامی ... ادامه مطلب ...

مقاله علمی:بررسی عدم انحلال در بحث وضع و خطابات قانونی از منظر امام خمینی

مقاله علمی:بررسی عدم انحلال در بحث وضع و خطابات قانونی از منظر امام خمینی ... ادامه مطلب ...

مقاله علمی:استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد قائلین و ناقدین

مقاله علمی:استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد قائلین و ناقدین ... ادامه مطلب ...

مقاله علمی:ادله قائلین به قاعده نفی سبیل و نقد آن

مقاله علمی:ادله قائلین به قاعده نفی سبیل و نقد آن ... ادامه مطلب ...

مقاله علمی:استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد و تطبیقات آن

مقاله علمی:استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد و تطبیقات آن ... ادامه مطلب ...

دسته بندی اخبار
معرفی معاونت آموزش (4)

سامانه سدف

لیست دروس مقطع خارج سال 95- 94 (1)
لیست دروس مقطع سطح سال 95- 94 (1)
آیین نامه ها و دستور العملها (4)

دروس

اخبار و اطلاعیه ها (14)

فعالیتهای پژوهشی

مقالات علمی

تقریرات

بخش سطح

بخش خارج (3)

تالیفات و آثار علمی طلاب

کتابها (1)

سایر آثار چاپ شده

نشست های علمی (5)
ویژه نامه (1)

امتحانات

سطح (1)
خارج (1)

فقه

سالهای قبل

سال تحصیلی 94-93

اصول

سالهای قبل

سال تحصیلی 94-93

قواعد فقهیه

سالهای قبل

سال تحصیلی 94-93

سایر

سالهای قبل

سال تحصیلی 94-93

نمونه فرمها

اخبار حوزه (2)

تصاویر

ارتباط با ما

شورای آموزش مرکز فقهی (1)
آخرین کتاب ها